Zondag 23 juni 2019: Hofsstadir – Laugar - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Zondag 23 juni 2019: Hofsstadir – Laugar - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Zondag 23 juni 2019: Hofsstadir – Laugar

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

23 Juni 2019 | IJsland, Reykjahlíð

Met een prima ontbijt nemen we met een beetje weemoed afscheid van dit hotel. We hadden hier een prachtige ruime kamer, het eten was heel lekker en het uitzicht was fantastisch. De eerste stop, nog vroeg (9:15) is bij Holar, de kerkdienst is nog aan de gang, we kunnen de kerk pas om 10:00 bezichtigen. We houden het op de buitenkant. Deze plaats was in de middeleeuwen lang de hoofdstad en bisschoppelijke zetel van IJsland. In dit dorpje is ook een mooi plaggen huis. We kunnen er in rond lopen, de deur staat wagenwijd open. Er is echter geen meubilair of andere inkleding binnen. We zijn zo vroeg dat er nog helemaal geen toeristen zijn, pas als we wegrijden komen de eerste aangereden. Helemaal in het noorden van deze landpunt is in het stadje Siglufjordur het haring museum. Blijkt 4 gebouwen te beslaan. Aan het einde van de 18de eeuw werd hier een enorme haringverwerkingsplaats opgericht. Dit leverde circa 35% van de exportinkomsten op Het duurde tot 1968, toen bleek de zee door de verschillende zeevarende naties (Noorwegen, Zweden, Engeland, Rusland en IJsland) helemaal leeggevist en toe was het over. Als gevolg hiervan zakte de economie flink in en is er een emigratiestroom op gang gekomen van IJslanders. Het stadje raakte in verval en enthousiaste inwoners hebben eind jaren 80 nog gered wat er over was. Heel veel was in brand gestoken omdat het compleet vervallen was en de brandweer kon zo goed oefenen door panden in brabd te steken en te blussen. Een gids vertelt dat heel veel meisjes/jonge vrouwen daar van juni tot augustus werk vonden. Kost en inwoning zat erbij en goed betaald werk. Wel werd er niet gekeken naar arbeidsomstandigheden, als een schip binnenkwam moest alles aan de kant worden geschoven om de haringen te kaken in zout in tonnen te leggen. We hoorden dat de meisjes soms 24 tot 36 uur achter elkaar aan het werk waren. Ze werden per ton betaald en niet per uur. Een beetje ervaren meisje kon 4 tonnen in een uur gedaan krijgen, per ton 110 kg haring in het zout. Boven het werk waren de slaapvertrekken. De V70 heeft na 5000 km toch wel wat olie verbruikt, kunnen een liter toevoegen. Via 3 tunnels: 3400, 3900 en 7100 meter lang en met maar 1 rijbaan en passeerhavens, rijden we verder. Bij Dalvik in het kaffihusid geluncht, vissoep voor Hans en salade voor Majohrie. BIj het afrekenen blijken we samen 1 lunch te hebben gegeten. Via Akureyri naar de waterval van Godafoss. De koning heeft hier het christelijk geloof omarmt en de heidense goden afgezworen en de beelden van de goden in de waterval gegooid, daarom heet deze waterval ook de waterval van de goden. We rijden langs ons hotel wat verder naar de Spa van Myvatn. Het Myvatn meer en omgeving ligt op de breuk van de continentale platen. Overal zien we lavavelden en mini kraters. De stoom komt op een aantal plekken uit de grond en wordt opgevangen voor verwarming en energie. Zo wordt ook de spa verwarmd. Er staat een groot vat met water van 100 graden te dampen. In de diverse baden dobberen we een kleine twee uur en komen lekker relaxed bij ons hotel in Laugar. Heerlijk vis (zalm voor Majohrie en kabeljauw voor Hans) gegeten. Paté voor Hans vooraf en (natuurlijk) Skyr voor Majohrie na. Morgen walvis spotten op een boot.