Woensdag 12 juni 2019 - Reisverslag uit Klaksvík, Faroe eilanden van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Woensdag 12 juni 2019 - Reisverslag uit Klaksvík, Faroe eilanden van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Woensdag 12 juni 2019

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

13 Juni 2019 | Faroe eilanden, Klaksvík

Uitchecken vandaag en nog een aantal plekjes opzoeken alvorens we naar de boot gaan. Het weer is heerlijk zonnig, hoewel de wind wel fris is. We gaan naar Kvivik waar de fundamenten van een Vikinghuis met schuur opgegraven zijn midden in het lieflijke dorpje aan een rivier. Er staat op de begraafplaats een gedenkteken voor 22 zeemannen (en jongens) die op 1 oktober 1957 verdronken zijn. Dat zal een heftige gebeurtenis voor de gemeenschap zijn geweest. Volgende stop is Vestmanna waar we een Ford Taunus 17M zien staan die mooi gerestaureerd is. Bij het bezoekerscentrum wordt vissoep geserveerd en daar lust Hans wel een kommetje van. Hiervandaan gaan boten langs de mooie kliffen en voor vogel spotten. Helaas hebben we daar geen tijd voor. Via de oude route over de bergen naar Torshavn geeft veel mooie vergezichten en we maken diverse fotostops. Kirkjubøur is een klein dorp aan de zuid-westkust waar in 1330 door een bisschop een kathedraal is gebouwd. Wat rest is een ruïne die ze aan het opknappen zijn. Er naast staat het kerkje uit 1111 dat nog het enige middeleeuwse kerkje op de eilanden is en nog steeds in gebruik. Dankzij de aanleg van zeewering wordt het tegen de zee beschermt want anders was het al lang weggespoeld. Er staat nog een stukje muur van het lijkkerkje. Er heeft een koning’s boerderij gestaan waar nu nog fundamenten van liggen en waar huizen op gebouwd zijn. In Zweden is rond 1100 een huis afgebroken, de onderdelen genummerd en hierheen verscheept en weer opgebouwd. De 17e generatie van één familie bewoont nog steeds het huis. Gasten van de regering gaan daar vaak voor het ontvangst en diner naar toe. Er komen busladingen toeristen dus wij gauw verder. We rijden naar de haven van Torshavn en waar we om half 4 aankomen. De boot zal om 18:00 uur vertrekken, maar komt om half 6 pas aan. Om 19:00 vertrekken we uit de haven en dan blijkt dat we tussen de eilanden doorvaren. Gauw eten in het restaurant en dan aan dek om vanaf het water de eilanden te zien. We zien veel plekken waar we met de auto geweest zijn. De zee is wat ruwer geworden. Een nachtje slapen en dan zijn we op IJsland.