Donderdag 13 juni 2019: IJsland - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Donderdag 13 juni 2019: IJsland - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Donderdag 13 juni 2019: IJsland

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

13 Juni 2019 | IJsland, Höfn

We zijn aangekomen op IJsland. De boot heeft een uur vertraging en het lossen van de vrachtwagens en auto’s neemt weer veel tijd in beslag. Het is hier nog weer een uur vroeger, dus nu 2 uur verschil met Nederland. Bij een pinautomaat staat een rijtje motormannen en dan hebben we IJslandse Kronen: 1 kroon = €0,0072. Aan de overkant staat een leuk blauw houten kerkje en er gaat een pad in de regenboog-kleur heen. Er gaat een groep naar binnen en wij volgen. Binnen begroet een IJslandse dame iedereen en ze vertelt 3 korte IJslandse verhalen en zingt 2 liedjes. Tot slot waarschuwt ze voor de mist die in de bergen hangt: de oost-mist is een gevaarlijke mist. Pas op als je geen hand voor ogen meer ziet. Nog even een koffie en we gaan op pad voor 320 km. De weg begint meteen te klimmen en we komen in een dikke mist. Dan doemt er ijs/sneeuw aan weerzijde van de weg op en na een flinke klim komen we boven de mist en in de zon en zien veel ijs en sneeuw en smeltwater. Bij een waterval de eerste stop. Na 20 km komen we op de ring. Deze loopt echt als een ring over IJsland en als je die blijft volgen kom je vanzelf weer bij je beginpunt. We komen langs fjorden met prachtige vergezichten. Het is een ruig landschap met hier en daar boerderijen met groene weiden waar schapen grazen. Hoewel, schapen zie je overal ook loslopen. Bij een grappig klein vuurtorentje even de benen gestrekt. Er vliegen veel meeuwen en kieviten. Langs het water zitten wit/zwarte eenden, ganzen en zwanen. Lunch houden we bij een houten huis wat er nieuw uitziet. Ze serveren hier grote porties, terwijl op de Faroer de porties net genoeg waren. Er is een stuk kust waar veel erosie is en veel puin omlaag komt. In de baai ligt een landtong bestaande uit kiezelstenen. Fotostop. De weg is goed en we hebben vandaag 1 stuk gravel. Af en toe steken schapen met lammetjes over. Een groepje rendieren gezien. Hier en daar velden met bloeiende paars/blauwe lupines. We naderen de grote gletsjer op IJsland: Vatnajökull en zien gletsjer-tongen tussen de bergen omlaag komen. Na het korte eerste stuk in de mist hebben we de rest van de dag voornamelijk in blakende zon gereden. Om 5 uur zijn we bij het hotel. Dit zijn gebouwen bij een boerderij waar de boer de mest aan het uitrijden is. Overal zien we hotels bij boerderijen. Er komen dus steeds meer toeristen naar dit eiland en die hebben onderdak nodig. Dit deel van IJsland is dun bevolkt en er zijn weinig plaatsen onderweg. Dus dit is een mooie oplossing en biedt extra inkomen voor de bevolking. Morgen gaan we varen op de gletsjer-lagoon.