Donderdag 20 juni 2019: Reykjavik – Borgarnes - Reisverslag uit Borgarnes, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Donderdag 20 juni 2019: Reykjavik – Borgarnes - Reisverslag uit Borgarnes, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Donderdag 20 juni 2019: Reykjavik – Borgarnes

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

20 Juni 2019 | IJsland, Borgarnes

Vandaag een rustige dag, de afstand is niet groot en maar een paar interessante plekken. Eerst gaan we naar de grootste warmwaterbronnen Deildartunguhver van Europa, met 180 liter/seconde en 97 °C komt het water uit de rotsen geborreld. Een aantal dorpen en groentekassen wordt van warm water en warmte voorzien door deze bronnen. Brillen beslaan door de stoom, maar erg indrukwekkend. Daarna gaan we naar de Hraunfossar watervallen. Uit de lavarotswand komt over een kilometer water gestroomd die op vele plekken watervallen veroorzaken die in een rivier stromen. Iets verderop is een enorme waterval die door het lava gebergte heen zijn weg heeft gevonden. Dan gaan we (via een gravel weg) naar de grootste lava grot van IJsland. Het schijnt dat 5000 tot 8000 jaar geleden over een periode van 5 jaar bij een vulkanische uitbraak, lava het dal in is gestroomd. Het veld is 53 x 7 km van omvang. Tijdens het afkoelen, eerst aan het oppervlakte, is onder de lava een soort van lava rivier gaan stromen en heeft zo een enorme gang gecreëerd. De gang met meerdere zijgangen is 1,6 km lang. Je kunt goed zien op welke hoogte de lavarivier is gekomen. We krijgen helmen met lampjes erop, maar gelukkig is de grot ook goed verlicht. Tijdens het afkoelen zijn ook stalactieten en stalagmieten gevormd, nu niet door kalkafzetting maar door stollen van druppelend lava. De lava op IJsland is voornamelijk basalt gesteente. De dakconstructie die uit lagen bestaat is van het pahoehoe type, de massa eronder is van het a’a type. In de grot waar het nu rond de 0 °C is, groeien er ook stalagmieten van ijs aan door druppelend water. In de winter groeien ze en in de zomer smelten ze deels. Men heeft resten in de grot gevonden die wijzen op menselijke aanwezigheid ten tijde van 900 voor Christus. De toer door de grot duurt 1,5 uur. Op de terugweg richting het hotel stoppen we bij en aardig kerkje. Het blijkt tevens een museum te zijn voor de middeleeuwse schrijver Snorri. We zien nauwelijks oude auto’s in IJsland maar naar de twee Fords eerder op deze reis zien we nu ook een prachtige (uiterst zoete) Cadillac uit de jaren 50 voorbij rijden. We denken dat we nu alle drie klassieke auto’s in IJsland hebben gezien. Het hotel is een guesthouse met een gemeenschappelijke zitkamer en eetkamer.