Dinsdag 18 juni 2019: Gullfoss – Reykjavík - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dinsdag 18 juni 2019: Gullfoss – Reykjavík - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dinsdag 18 juni 2019: Gullfoss – Reykjavík

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

18 Juni 2019 | IJsland, Reykjavik

Na een lekker ontbijt reden we naar de Gullfoss watervallen. We hebben inmiddels al een aantal watervallen gezien, maar deze watervallen waren toch wel overtreffende trap. Een enorme watermassa (140 m³/s in de zomer en 80 m³/s in de winter) stroomt via drie trappen een kloof binnen. Bij de laatste stap in de kloof valt het water 32 meter. Prachtig, en we waren er vroeg, dus nog weinig toeristen. Daarna zijn we naar het nationale park Pingvellir gegaan. Hier is de overgang van de Euroaziatische naar de Noordamerikaanse tektonisch plaat. De platen gaan gemiddeld met 2 cm per jaar uit elkaar, de kloof wordt dus elk jaar groter en IJsland dus ook. De Noordamerikaanse plaat ligt hoger dan de Euroaziatische en vormt zo een enorme stenen muur ter hoogte van de kloof. Het is prachtig om zowel de kloof met muur als het fantastisch uitzicht bovenop de hogere plaat te zien. Daarna rijden we naar het meest zuidwestelijke punt van IJsland. In Eyrarbakki stoppen we voor de lunch: kreefte- en groene bonensoep, bij een restaurant bij de plaatselijke kerk met er naast een volksmuseum in het oudste huis (1765) in Eyrarbakki. In deze plaats is ook één van de twee gevangenissen op IJsland gevestigd. Aan een doodlopend weg staat het Strandarkirkja: strandkerk uit 1888. Vroeger waren hier veel boerderijen en visvangst. Nu is het een kaal stuk met een enkel huis. De kerk is goed onderhouden. Het schiereiland waar we heen gaan is ook vol van thermische activiteit. Er zijn een aantal geisers en warmwaterbronnen. Waar warmte wordt gewonnen komt ook een enorme hoeveelheid stoom uit het oppervlakte geraasd. Dit hele gebied is voornamelijk zwart vanwege de vulkanische oorsprong. Het is duidelijk te zien dat sommige gebieden veel ouder en meer begroeid zijn dan andere nog redelijk onbedekte gebieden. Aan de westkant ligt een brug tussen twee continenten: aan de ene kant Europa en na 20 meter brug Noord Amerika. Ook hier is een kloof ontstaan tussen de 2 tectonische platen. Tegen 18:00 komen we pas in Reykjavik aan, het hotel is naast de luchthaven. Gelukkig horen we geen vliegtuig vanuit ons hotel. Lekker buffet diner in het hotel en dan maar aan de slag met het verslag van vandaag. Morgen een dag in Reykjavik.