Woensdag 26 juni 2019: Fáskrúdsfjordur - Reisverslag uit Fáskrúðsfjörður, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Woensdag 26 juni 2019: Fáskrúdsfjordur - Reisverslag uit Fáskrúðsfjörður, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Woensdag 26 juni 2019: Fáskrúdsfjordur

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

26 Juni 2019 | IJsland, Fáskrúðsfjörður

Vandaag staat niets op het programma en we slapen een beetje uit. Er staat een heerlijk ontbijtbuffet klaar en daarna stappen we in de auto om een stuk langs de kust te rijden. Dit stuk hebben we de eerste dag op IJsland al gereden en bij de blokhut waar we de 1e dag lunch hadden, hebben we nu een koffiestop: met een heerlijke bessentaart waar ze heel veel slagroom bij spuiten. We slaan dan af het binnenland in om via weg 95 over een bergpas naar Egilsstadir te rijden. ’s Winters is de bergpas gesloten voor verkeer. We rijden door een dal met veel groene weilanden en boerenbedrijven. Aan het eind van het dal klimt de weg stevig omhoog en is het een gravelweg geworden. Overal groeien lupines en stromen watervalletjes langs de bergwand omlaag. Boven op de pas is een gerestaureerde schuilhut. Hier staat een bord met uitleg over de paden die vroeger aangelegd zijn voor paard en paard-en-wagen. Er zijn veel schuilhutten geweest, maar de meesten zijn afgebroken omdat ze niet meer nodig zijn. Dan volgt een afdaling naar een volgend dal. Hier wordt aan de weg gewerkt en is er groffer steenslag gebruikt. Gelukkig duurt het niet lang en dan hebben we weer asfalt onder de wielen. We zien een dam en rijden een smal weggetje in naar de dam. Het water stroomt hard over de wand. Er naast is een gebouw waar een buis van 2 meter diameter in ligt. Vermoedelijk wordt hier stroom opgewekt als dat nodig is. Het water kolkt in een fantastische waterval langs meerdere kanten omlaag naar de rivier die overgaat in een langgerekt meer onder in het dal, dat tot Egilstadir loopt. Hiervandaan loopt een rivier naar zee. In Egilstadir hebben we een late lunch en delen een hamburger. De zon schijnt heerlijk en iedereen zit buiten op het terras te genieten. De laatste 40 km naar het hotel. Daar bekijken we het museum met geschiedenis van het hotel (zie gisteren). Lekker weer eten in het restaurant en de kleding voor de boot vast klaar zetten in tassen, zodat we morgen snel klaar zijn en niet alle koffers mee hoeven te nemen aan boord. We mogen tijdens de overtocht niet bij de auto’s, dus goed nadenken wat we nodig hebben (niet veel). Morgen moeten we op tijd weg, ruim een uur rijden en om half 9 moeten we in Seydisfjördur bij de haven zijn. Om 10:30 uur vertrekt de boot. Dus op tijd naar bed!