9 mei Broome. - Reisverslag uit Broome, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 9 mei Broome. - Reisverslag uit Broome, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

9 mei Broome.

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

09 Mei 2017 | Australië, Broome

Na een ontbijt met hondenbrokken om 6:35 op pad met een 4 wheel vrachtwagen-bus. Naar Dampier-schiereiland in de Kimberleys was zo’n 200 km, met 90 km gravelweg. De chauffeur wist in 1 uur en een kwartier deze gravelweg af te leggen, dus bijna 80 km/uur op een zandweg met een behoorlijk zware vrachtwagen. Grote gebieden hier zijn van de Aboriginals. We zijn eerst naar Beagle Bay geweest, hier hadden de Duitse paters, toe ze huisarrest kregen vanwege WO I, een kerk gebouwd met handkracht en plaatselijke grondstoffen. Ze hadden metselspecie gemaakt door schelpen te malen en te verhitten. Was een mooie kleine kerk met veel grote schelpen als versiering. Daarna zijn we naar één van de vier overgebleven parel “fabrieken” gegaan in Cygnet Bay. Hier werd het hele proces uitgelegd, het kost 5 jaar voordat een eerste parel geoogst kan worden, daarna kan dezelfde oester nog twee keer een parel opleveren, maar daarna is het gebeurd. De oesters worden in een houder terug in zee geplaatst en worden regelmatig met een drukspuit schoongemaakt, zodat zeewier en algen geen negatieve invloed hebben op de parel in wording. Ze hadden de grootste parel ter wereld in 2004 geoogst, deze was 2.224 cm in diameter, geschatte waarde 1 miljoen dollar (omdat hij de grootste is). De twee na grootste parel (1.9 cm) hadden ze in de vitrine staan. De oprichter heeft dit bedrijf samen met plaatselijke Aboriginals groot gemaakt. Daarna bij One Arm Point hebben we bij een schelpen- en onderzoeksbedrijf gerund door Aboriginals, geluncht. In bakken zaten vissen, anemonen en zelfs een zeeschildpad. Het water stroomde hier hard de King Sound (baai) uit. In deze baai kan wel 12 meter hoogte verschil voorkomen tussen eb en vloed. Het op 2 na grootste verschil op aarde. Bij de volgende stop: Cape Leveque/ Kooljaman, hebben we heerlijk in zee gezwommen in de oostbaai, het water was erg warm (schatten zo’n 24 ͦC). Toen nog bij de westbaai het strand bekeken, dit was bijzonder mooi. Toen weer terug naar Broom, deels in het donker, waren rond 19:00 weer terug.

• 09 Mei 2017 - 16:34

Ma:

HALLO JONGENS wat een afstanden ga een kaart vanaustralie kopen lief ma

• 09 Mei 2017 - 16:51

Meike En Sybrand:

Beste mensen, wat een schitterende reis weer en zo leuk dat we mee mogen rijden. En dat nog steeds met die mooie katterug. ;-) hartelijke groet van ons!

• 10 Mei 2017 - 13:03

Mieke Van Bueren:

Neem een paar van die pa pa parels mee ;-)
    Plezierige reis gewenst!

Groetjes van Frans en Mieke