Dag 26, 1 jan. Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 26, 1 jan. Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 26, 1 jan. Cusco

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

02 Januari 2012 | Peru, Cusco

Vandaag weer een “rustdag”, wat een luxe! In dit prachtige hotel drie nachten, alle andere hotels slechts één, hooguit twee nachten. Het hotel bleek een klooster geweest te zijn.
Vandaag stond een bezoek aan een locatie van stichting Hope (HollandPeru)in Racchi op het programma. Hier werden we enthousiast verwelkomt bij de school en alle schoolkinderen, deels in schooluniform. Allemaal hadden ze een Nederlands, Belgische, Spaanse, Canadese of Duitse vlag. Twee jongens uit een bergdorp praatten het geheel aan elkaar. Veel lieve woorden werden gewisseld (veel van het Spaans of Quecha verstonden we niet, maar de intentie was duidelijk). Een jongeren dansgroep danste een traditionele dans. Er is ook een vrouwengroep opgericht en die gaven ook een dans ten beste. Ze hadden armbandjes geweven en bonden ons die om. We kregen gebakken cavia met een gepofte aardappel. Een aantal honden waren blij met de restjes. Voor alle kinderen was er nog een model autootje.
Het is de bedoeling dat we met deze tocht 5 Euro per kilometer X 15.000 km = 75.000 Euro op te halen voor de stichting om de huidige 75 projecten te verdubbelen. Er is tot nu toe al 40.000 Euro opgehaald voor dit goede doel. Een deelnemer gaat zijn auto in april laten veilen en de opbrengst gaat ook naar Hope.Het mooie aan deze stichting is dat ze alleen maar initiëren en hele kleine budgetten beschikbaar houden, maar dat de gemeenschap zelf het werk moet doen. We hoorden een aantal voorbeelden die bevestigen dat dit een goede aanpak is, vooral investeren in ontwikkeling/ onderwijs van kinderen en die na verloop van tijd verantwoordelijk maken voor het vervolg voor de volgende generatie. Walter, oprichter en 20 jaar directeur van Hope geweest en nu medeorganisator van onze tocht, werd duidelijk op handen gedragen.

Later, onder politie begeleiding naar Cusco, één van de mooiste koloniale steden in Zuid-Amerika. We werden door een grote groep zeer enthousiaste Peruanen ontvangen, kregen toespraken van gemeentelijke autoriteiten en sommigen deelnemers kregen een soort oorkonde. Ook Walter werd in het zonnetje gezet, het is wel duidelijk dat hij veel voor elkaar heeft gekregen in 20 jaar tijd. Veel leerkrachten waren speciaal voor hem naar het plein gekomen. Helaas regende het een uurtje in Cusco, maar daarna werd het droog en zonnig. Het was ook geweldig dat we onze auto’s op het prachtige centrale plein voor de kathedraal mochten parkeren.
We hebben de kathedraal bekeken en een deel van de stad rond het plein. Cusco was de hoofdstad van de Inca’s voordat het door de Spanjaarden werd veroverd. Op meerdere plekken zie je huizen/ kerken gebouwd op de fundamenten die de Inca’s hebben gebouwd.
Later zijn we naar de vestingmuur Sacsayhuaman gegaan. Deze muur zigzaggend en in drie lagen is zeer indrukwekkend gezien de enorme stenen die erin zijn verwerkt. Het verhaal gaat dat voor de grootste steen (350 ton) duizenden mensen nodig waren om deze te verplaatsen en toen hij ongepland door rolde ook een 1000-tal mensen is omgekomen. Met twee teams (Johan & Gijs en Bob & Ben) hebben we dat bezocht en zijn we samen teruggereden naar het hotel… totdat we weer problemen kregen met de auto. We waren de laatste auto maar beide teams draaiden om om ons te helpen (heel fijn onder die omstandigheden dat je er niet helemaal alleen voor staat). We kwamen er al snel achter dat de benzinepomp het euvel was. Een reservepomp hadden we bij ons en die erin gezet – probleem opgelost. Mogelijk was het benzinefilter-probleem van een paar dagen geleden ook hiermee verbonden.
We zijn blij dit gevonden te hebben, want ondanks alle aanpassingen gaf de auto toch nog soms behoorlijke hikken en leek hij minder kracht te hebben dan de Duet van Jaap, terwijl deze auto veel zwaarder is en het met dezelfde motor moet doen. In het begin van de toer was dit ook duidelijk het geval. Het zou heel goed kunnen dat veel van de problemen hun oorsprong hadden bij een slecht functionerende benzinepomp.
Heerlijk Alpaca (Lama soort) en kip cordon bleu met Jaap en Magda in het hotel gegeten, was smullen.
Morgen wordt samen weer een hele zware dag (12 uur rijden en hier bij de evenaar is er ongeveer 12 uur licht) met veel steile beklimmingen en dalingen tot ruim 4500 meter hoogte. Ook schijnen er veel beesten op de weg te lopen rond zonsondergang. Het plan is morgen 5:30 te rijden!

• 02 Januari 2012 - 08:23

Ineke Jonas:

Hallo Hans, mijn petje af voor jou. Na een dag rijden nog verslagen schrijven, terwijl je moe bent en eigenlijk wilt rusten en eten, dan ga jij nog posten en foto's plaatsen.

Ik geniet er wel van. Succes met de reis.

Hartelijke groeten,

Ineke Jonas

• 02 Januari 2012 - 13:07

Karen En André:

Hallo Hans en Majohri,
    Onze beste wensen voor het nieuwe jaar en de rest van de tocht.
    Het is echt mee beleven zo met jullie dagverslagen en fotos erbij.
    Kan me voorstellen dat wanneer we bij jullie thuiskomst vragen hoe was het, we nooit zo'n compleet verhaal zouden kunnen krijgen.
    Toch verheugen we ons jullie weer gauw te zien, heel veel succes met deze geweldige reiservaringen.
    Hartelijke groeten
    André, Karen en Jean-Jacques.

• 02 Januari 2012 - 15:45

Nel Dekker:

Wat inmens de stenen,dan zie je pas wat een beschaving deze mensen toen al hadden komen wij aan als iets te zwaar is steunen en kreunen we, deze mensen niet zo komt er ook iets moois tot stand waar jullie na vele jaren nog van kunnen genieten.Bedankt voor alweer een mooi reisverslag en bijbehorende foto's
    groetjes Nel en Arie

• 02 Januari 2012 - 21:36

Anki En Cor:

Wat een indrukken, wat een belevenissen. Naast de vele kilometers (en dan ook nog op die hoogte) met zovelen samen door prachtige natuur (en leegte) al die culturen van vroeger en nu. Dit zal je altijd bijblijven.
    Wat valt er in het nieuwe jaar nog meer te wensen...........?
    Een prachtige voortzetting gewenst!

• 03 Januari 2012 - 10:24

Henk & Betty:

Hans en Majohrie allereerst de beste wensen voor 2012 met veel gezondheid, geluk en voorspoed.

Ik ben zeer onder de indruk van alles wat je meemaakt gedurende deze reis en heb erg genoten van de prachtige foto's die jullie geplaatst hebben.
    We wensen jullie nog een voorspoedige reis toe met bijzonder vele belevenissen maar zeker ook prachtige foto's.

Groetjes,

Henk & Betty

• 03 Januari 2012 - 19:11

Bob Van Betteray:

wat een mooi goed doel en prachtig dat er al zoveel voor is opgehaald .
    nog de allerbeste wensen voor jullie beidjes en een goeie voortzetting van de reis . ik volg het ademloos , echt geweldig .