Dag 24, 30 dec. Puno – Yucay (bij Cusco) - Reisverslag uit Cusco, Peru van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 24, 30 dec. Puno – Yucay (bij Cusco) - Reisverslag uit Cusco, Peru van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 24, 30 dec. Puno – Yucay (bij Cusco)

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

31 December 2011 | Peru, Cusco

Omdat het morgen hier 6 uur later oud en nieuw is, willen wij al vast: Mark en Sander, onze moeders, onze broers en schoonzussen, familie, vrienden en bekenden een heel gezond en gelukkig 2012 wensen. Ook voor al diegenen die één of meerdere reacties hebben gegeven op ons reisverslag, het is best veel werk na een lange dag om nog een verhaaltje te schrijven en op het (soms heel trage of niet werkende) internet te plaatsen. Al die leuke reacties is voor ons een goede stimulans om elke dag dit op te pakken, hartelijk dank en ook voor jullie een heel gezond en gelukkig 2012.

Het was weer een prachtige dag, werd wel iets langer dan voorzien. We waren 21:15 in het hotel.
Eerst zijn we met een boot naar één van de rieteilanden in het Titicacameer gegaan. De voorouders zijn eeuwen geleden gevlucht voor de oprukkende Inca’s, het was onderwerpen of vluchten, daarna konden ze niet terug omdat de Spanjaarden de gebieden gingen overheersen. Het is nu nog een stimulans om te blijven omdat men geen belasting hoeft te betalen. Het is de vraag of dit toekomstige generaties motiveert om zo’n primitief en hard werkend bestaan te willen leiden. Men moet elke maand ongeveer een 40-50 cm dik pakket aan nieuw riet op de eilanden leggen, anders komt het onder water te staan. Als je er op loopt, zakt je voet ook zo’n 10 cm omlaag. Men vangt ’s avonds vis om ’s ochtends te verkopen. Ook wordt er op allerlei vogels gejaagd. Het toerisme van de laatste 30 jaar biedt een gemakkelijker inkomstenbron.
Op het eiland waar wij waren leven 7 gezinnen. Totaal zijn er ongeveer 67 eilanden waar 2000 mensen op leven. Een eiland wordt minstens met 10 ankers vastgelegd, men is als de dood om af te drijven naar Bolivia (geen paspoort, meer armoede, politiek). Men vertelde ook dat als twee eilanden ruzie met elkaar krijgen dan komt er niet een rechter aan te pas, maar dan licht één van de twee de ankers en gaat ergens anders liggen. Het is wat moeilijker als op één eiland bv twee broers met elkaar ruzie krijgen. Dan kan men het huis oppakken (is ook nodig om er riet onder te leggen) en met de rug naar de ander plaatsen. Geeft dat nog niet de oplossing dan kan men ook nog het eiland doorzagen, zodat er twee eilanden ontstaan. We hebben ruim 20 jaar geleden een zeer boeiend artikel over deze eilanden gelezen in het Beste, het was fantastisch (en we hadden het niet kunnen voorspellen) dat we het ook zelf zouden zien. Het was een geweldige ervaring.

Toen op pad. Onderweg hebben we bij Sillustani de speciale graven bezocht die de stam voor de leiders maakte voordat de Inca’s dit gebied bezetten. Het zijn enorme cilinders die naar boven toe wijder worden.
Ze zijn boven op een heuvel gebouwd met uitzicht op een prachtig meer. Het was een hele klim, maar de moeite waard. Op de parkeerplaats heeft Hans nog aan de motor gewerkt en toen op weg naar Cusco. In de meest drukke stad Juliaca, gaf onze auto het op. Het bleek dat het “nieuwe” benzine filter dicht was gaan zitten (bij slechts 12.000 km, waar je in NL wel meer dan 100.000 km mee kan doen). Dit geeft wel een beeld van de kwaliteit van de benzine die men hier heeft. Een nieuw filter geïnstalleerd met één van de technische teams die inmiddels ook was gearriveerd en de auto liep weer. Wel fijn dat we zelf veel reserveonderdelen mee hebben genomen.
Het laatste stuk in het donker rijden was geen lolletje: weinig strepen op de weg en tegenliggers met groot licht, honden die oversteken en veel drempels in de dorpen. Gelukkig kon Hans aanklampen bij 6 Volvo's.
Ons hotel is weer prachtig, een oud klooster verbouwd tot een soort Mexicaanse haciënda en prima eten. Slechts op 2500 meter hoogte, dus veel aangenamer.
Nu snel naar bed, morgen vroeg op voor een bezoek (met bussen en trein) aan Machu Picchu!

• 31 December 2011 - 07:43

Els:

Jullie vanaf deze kant van de wereld ook een ontzettend goede jaarwisseling gewenst en dat jullie nog maar veel van dit soort reizen mogen maken want het is enorm genieten om dit te lezen en jullie foto's te bekijken.
    groetjes

• 31 December 2011 - 09:58

Susanne Belger:

Een heel gelukkig 2012 gewenst!Hoop dat jullie nog meer van dit soort mooie reizen kunnen maken!

• 31 December 2011 - 10:19

Juul:

Nou ja zeg: wij vinden het echt fantastisch dat wij op deze manier een beetje mee kunnen 'reizen' en beseffen maar al te goed dat het vaak een opgave is om na een dag door elkaar geschud te zijn in zo'n oud autootje, nog een enthousiast verhaal te schrijven! Hulde aan jullie en voor 2012 veel goede wensen voor een goed geplaveide (levens) weg!

• 31 December 2011 - 11:00

Dick Waanders:

Ook wij wensen jullie een goede jaarwisseling en nog een voorspoedige tocht door Zuid Amerika.
    Julie foto's en filmpjes van team 83 geven een mooi beeld hoe de tocht verloopt en tevens een indruk van de omgeving, geweldig gewoon om op deze manier de reis te kunnen volgen.

succes gewenst

dick en jacqueline

• 31 December 2011 - 11:40

Ineke Jonas:

ik wens jullie ook een gezellige jaarwisseling , wel in een vreemde omgeving. Ik geniet van je foto's en jqan ook. Hij heeft met zijn moeder 9 maanden in Bolivia vertoefd, dus veel herkenning voor hem
    Goede reis verder, Ineke Jonas

• 31 December 2011 - 12:14

Frans En Anja Boeyen:

Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en een goed begin van het nieuwe jaar.
    Leuk om jullie berichten te lezen. Hebben we het gevoel dat we een beetje "meerijden".
    Groetjes!!! Nog een fijne reis.

• 31 December 2011 - 13:35

Nel Dekker:

doorgaan het die verslagen ,we genieten iedere keer weer en ook van de mooie foto's ,wat een kleur hebben ze daar in Peru in hun kleding ondanks de armoede.
    We hopen dat jullie nog veel van deze reizen gaan maken en dat we dan meemogen genieten
    ook al kunne wij niet meer op vakantie zo gaan we toch mee naar de andere kant, van de wereld.
    Voor 2012 heel veel reis plezier in goede gezondheid.
    Arie en Nel.

• 31 December 2011 - 13:52

Riejet:

Fantastische ervaringen, zeg! En dan die foto's, super.
    Hier is het vuurwerkknallen los gebarsten. Ook vanuit jullie huis hebben de jongens wat knalletjes en vuurpijlen. Gezellig.

Ook van Wouter Jan een hele goede jaarwisseling gewenst!!

Riejet

• 31 December 2011 - 14:01

Ton Van Waard:

Hoi Hans en Majorhie,
    Ookal is het niet makkelijk om na een lange dag nog eevn verslag te plaatsen, moet je doorbijten en doorgaan. Dit wordt zo'n mooi document!
    Als je het later terug kijkt zal je blij zijn dat je het gemaakt hebt.
    En dan die foto's, geweldig.
    Gelukkig nieuw jaar en jullie hebben nu al een mooi begin.
    Grt, Ton.

• 31 December 2011 - 18:27

Meike En Sybrand:

Wat hebben jullie een prachtige reis!! en wat een belevenis om kennis te nemen van de diverse culturen en prachtige natuur. We genieten van jullie verhalen en foto's. We wensen jullie een hele goede jaarwisseling en heel veel geluk (ook met de auto) in 2012 en gedurende het vervolg van de reis.
    We reizen mee !!

• 31 December 2011 - 19:28

Joan Van De Lustgraa:

Geweldig die reisverslagen van jullie; alsof je over jullie schouders meekijkt.
    Een fijne en gezellige jaarwisseling en een gelukkig 2012.

Liefs van Joan

• 31 December 2011 - 19:39

Nico En Jittie:

Ha avontuurlijke zus en zwager, veel plezier met jullie jaarwisseling op grote hoogte.

• 31 December 2011 - 23:23

Roel&Inez:

Een fantastisch 2012 toegewenst! Veel plezier met de rest van de reis. Genieten van de verslagen.

• 02 Januari 2012 - 20:10

Anneke En Bob:

Wat was dit byzonder zeg ,we zijn jaloers, maar zou daar niet graag wonen. Bedankt voor alle verslagen liefs van ons.

• 03 Januari 2012 - 18:54

Bob Van Betteray: