9 juni Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 9 juni Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

9 juni Petra

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

10 Juni 2013 | Jordanië, Petra

Vandaag verlaten we Amman en gaan we naar Petra. Het wordt een lange dag, de afstand is behoorlijk, al met al zullen we iets voor acht uur ’s avonds in Petra aankomen. Eerst een tocht door Amman, met name de rijke buurt gezien, grote huizen, een enorme grote Amerikaanse ambassade. Je ziet hier grote verschillen in arm en rijk. Via de Koningsweg (waarom die zo heet is niet bekend) naar de 800 meter hoge berg Nebo met mooi uitzicht over de Jordaanvallei. Helaas is het heiig en hangt er veel zand in de lucht. We kunnen niet zo ver zien als bij mooi weer. Boven op de berg staat een kerk die gerestaureerd wordt. Daar konden we niet in. Boven op de berg zou Mozes het beloofde land gezien hebben, waarna hij op 120 jarige leeftijd is overleden en bergraven op de berg. Onder een kamelenharen tent werd een 6e eeuws vloermozaïek getoond. In een klein museum werden stukken mozaïek en bodemvondsten getoond en beschreven. In een museum verderop werden de diverse perioden in de Bijbelse geschiedenis uitgebeeld en allerlei klederdrachten uit Jordanië tentoongesteld. In nissen werden ambachten en nomadische huiselijke taferelen getoond. De Efteling heeft de fata morgana hier afgekeken, werd er gegrapt. Ook werd er het grootse mozaïek ter wereld gemaakt. Ze waren met de bovenkant bezig en we konden onze namen op stukjes keramiek zetten om ze daarna op het doek te plakken. In de museumwinkel waren mensen steentjes aan het knippen en plakken en werd uitgelegd hoe de mozaïeken tot stand komen. Er waren struisvogeleieren beplakt met minuscule steentjes met Bijbelse taferelen. Toen naar een Grieks Orthodoxe kerk in Madaba. Hier ligt een groot byzantijns vloermozaïek die de kaart met het heilige en beloofde land weergeeft. Bij de bouw van de kerk is er op het mozaïek gebouwd en er zijn stukken beschadigd geraakt in de loop der tijden. Even een kop koffie of een sapje in een plaatselijk café waar de waterpijp gerookt werd. In de bus stonden lunchpakketten klaar. Onderweg reden we van 1200 meter via een kloof naar 200 meter onder zee niveau weer omhoog naar 1000 meter. Onder in de kloof ligt een stuwmeer achter een grote dam. De kleuren zijn hier weer prachtig. Helaas door de wind en het zand in de lucht geen helder uitzicht. We verlieten het groen en reden de woestijn in. Bij Karak een grote kruisvaarders burcht bekeken. Indrukwekkende grote muren (soms wel 4 meter breed). Boven op de bergtop ging de wind ook zeer tekeer. Daarna nog 2,5 uur in de bus naar Petra waar we in het donker aan kwamen. We zitten in een prachtig (nieuw?) hotel wat passend “ Seven Wonders” heet.