8 juni Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 8 juni Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

8 juni Amman

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

08 Juni 2013 | Jordanië, Amman

Vanochtend mochten we uitslapen. Half 10 vertrokken we naar de Blauwe Moskee: de Koning Abdullah bin Al-Hussein Moskee (1989 gereed na 7 jaar bouwen). De moskee is altijd een ontmoetingsplaats voor de mensen en niet alleen een gebedsruimte. In een ruimte bij winkeltjes mochten de dames een lang gewaad met capuchon ophalen: fotomoment en hilariteit natuurlijk.Wim heeft blote knieën en moet ook een gewaad aan. In een grote luxe vergaderzaal vertelde de gids ondermeer over het ontstaan van de islam, moslims en de geschiedenis van Jordanië en de waterproblemen. Elk gezin in Amman krijgt een kuub water per week. Op de daken staan waterreservoirs voor de weekvoorraad. We mochten onze schoenen uittrekken en de moskee betreden. We waren de enige bezoekers. Het 8-kantige gebouw van 1625 m2 kan 3000 mannen en vrouwen bevatten. Vrouwen aan de achterkant, zodat de mannen niet afgeleid worden tijdens hun gebed. De versieringen zijn niet uitbundig en de koepel is van buiten en binnen blauw, met binnen gouden zonnestralen.Buiten loopt rondom een galerij over 2 verdiepingen met banken en nissen voor ontmoetingen. De volgende stop was de Amman Citadel boven op een heuvel. Het is een van de oudste plekken van Amman. Langs de tempel van Hercules en het Archeologisch Museum naar de waterput en de Residentie van de Omajjaden (begin 8e eeuw) kwamen we veel stukken bewerkt steen tegen. Een enorme hand van een circa 9 meter Hercules-beeld is indrukwekkend. Boven op deze heuvel is er een prachtig uitzicht over dit stuk van Amman. Met 3 miljoen inwoners en gebouwd op vele heuvels is de stad niet helemaal te overzien. Er hing een band van zand in de lucht en verder weer een stralend blauwe lucht. In het dal ligt een mooi amfitheater. Met de bus door het drukke Amman (hoewel, vandaag is het een vrije dag en lekker rustig volgens de gids). In de Arabische wijk een wandeling gemaakt langs winkels met prachtige kleding, lange versierde jurken, kraampjes met kranen, etenswaren en prullaria. We zijn een kruidenwinkel ingegaan met prachtige winkelindeling, open bakken met saffraan, steranijs, sepia’s, kardamon, koffiebonen in vele kleuren en note, kortom teveel om op te noemen. Het grootste deel van de groep ging in deze wijk eten zoeken en met z’n 9-enen zijn we met de bus naar een Arabische eetgelegenheid gebracht: Tawaheen Al-Hawa. Op de binnenplaats waren bedoeinententdoeken gespannen, veel groen en heel veel obers. We zaten op lage stoelen en banken rond een lage tafel met in de tafel een grote bewerkte koperen schaal. Hierop kwamen schaaltje na schaaltje met allerlei sausjes, groente, kleine vleeshapjes en stapels brood. Met alle sapglazen (alcohol wordt hier niet geschonken) een kleurrijk geheel. We hebben heerlijk gegeten en gelachen.Moe en voldaan weer naar het hotel. Hans is in de kelder op zoek gegaan naar het zwembad (in een soort parkeergarage). Hij was snel terug. Vond er niet veel aan, zonder vrouwen. Toch nog een hapje gegeten in het hotel. Morgen gaan we op tijd naar ondermeer Kerac om in Petra te overnachten.

• 08 Juni 2013 - 23:09

Ma:

WAT EEN PRACHTIGE VACANTIE HEBBEN JULLIE BOFKONTEN GENIET ER VAN LEUKE GROEP DAMES ER BIJ LACHEN GEBLAZEN NATUURLIJK DE WERELD IS PRACHTIG MAAR WAT WORDT ER EEN ZOOITJE VAN GEMAAKT EEN FIJN EN GEZELLIG WEEKEND LIEFS MA VAN BET

• 09 Juni 2013 - 08:08

Magda En Jaap:

Hola reizigers.
    Wat een mooie reisverslagen maken jullie. Het lijkt wel of we overal meekijken en genieten. Het lijkt wel zwaarder dan de Panamericana rijden. Maar missen jullie het autorijden niet? Zo'n bus is toch wel erg passief.
    Wij deden mee aan de Marathondag maar gingen de mist in bij de visgraat. voor jullie makkie natuurlijk!
    Nou blijf nog even genieten, tot ziens!! Hartelijke groet, Magda en Jaap

• 09 Juni 2013 - 23:06

Theo:

Met veelbelangstelling jullie verslag gelezen en (op afstand) genoten van de mooie indrukken m.b.v. de prachtige foto's.