14 & 15 Aqaba - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 14 & 15 Aqaba - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

14 & 15 Aqaba

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

16 Juni 2013 | Jordanië, Akaba

De 14de zijn we met een busje van het hotel naar het strand gegaan, ten zuiden van Aqaba. Het was ongeveer 20 minuten rijden. Bijna de hele groep ging hier naar toe. Het was prachtig ingericht, mooi strand met parasols en ligstoelen en een groot zwembad met ook ligstoelen en parasols eromheen. Je kon ook diverse drankjes (zelfs een bar in het zwembad) en eten kopen. Het heet Berenice en we kwamen als snel achter dat het wi-fi password ook zoiets was. Vanaf het strand liep een pier de zee in en vlak onder de kust was er al koraal en konden we mooie gekleurde vissen en veel zee-egels zien. Majohrie heeft weer diverse onderwater foto’s gemaakt. De rest van de dag hebben we lekker geluierd aan het zwembad, onder de parasols en onze boeken uitgelezen. De parasol bleek wel UV licht door te laten, aan het einde van de dag was Hans redelijk verbrand op zijn rug. We zaten dicht bij de plek waar we de dag ervoor vanuit de boot hadden gesnorkeld. Op deze plek komen 4 landen dicht bij elkaar. Je kunt vanuit Aqaba heel goed Eilat in Israël zien liggen. Ook de grens tussen Israël en Egypte is duidelijk te zien (groot wit gebouw). Een eindje zuidelijker vanaf Bereniche ligt Saoedi-Arabië. Wat wel grappig was, was dat we de gebruikelijke Sms’jes kregen bij het betreden van een ander land (Welkom in ….). We kregen deze Sms’jes achter elkaar van Jordanië, Israël en Saoedi-Arabië. Egypte, toch ook heel dicht in de buurt, zat er niet bij. ’s Avonds zijn we met Monique en Marcel uit eten geweest bij een restaurant waar ze 2 dagen ervoor hadden gegeten. Ze wilden vooral terug naar dit restaurant voor de geweldige vissoep. We zaten op het strand vlak aan zee en mochten ook de verse vis bekijken en uitzoeken. Het is 3 keer Dennis geworden en 1 keer mixed grill voor Majohrie. De vissoep was inderdaad geweldig lekker en ook de rest was uitstekend. De soep werd in een tulbandpan geserveerd met een vlam eronder die door de schoorsteen omhoog kwam en de soep gelijkmatiger warm moest houden. Kinderen van een Jordaans gezin wilden met Majohrie op de foto, 2 lieve kleine meisjes en de “baby”. Dit was een klein mannetje met donkere kijkers die het maar niets vond. Pa aan de waterpijp en ma met alleen haar ogen en handen zichtbaar, beide met I-Phones aan het fotograferen. Paarden en dromedarissen liepen af en aan over het strand en overal zaten ze aan de waterpijpen en zoete thee. Mooie afsluiting van de vakantie.
Zaterdag was de laatste dag, nog een paar uur aan het zwembad gezeten. De gids had geregeld dat we laat konden uitchecken en om 1 uur gingen we met de bus naar het vliegveld. We zouden met het vliegtuig eerst een tussenstop in Egypte maken en dan naar Schiphol vliegen, echter het vliegtuig kwam al uit Egypte, dus de reis ging direct naar Schiphol. Gelukkig voor ons, want we waren hierdoor een uur eerder terug in Nederland. We komen meestal niet uit deze richting, dus we hadden een nieuw en vaak helder uitzicht op het land onder ons. Prachtig waren alle eilanden in de buurt van Turkije/ Griekenland, maar ook Nederland met bv heel duidelijk het Muiderslot was prachtig. Afscheid van de groep genomen, het was een erg leuke en gezellige groep, iedereen kon goed met elkaar opschieten. Snel een burger gegeten en omdat enkele treinen uitvielen, via Utrecht terug naar huis. Om een uur of 10 ’s avonds waren we weer thuis. Het is een geweldige ervaring geweest.

• 09 September 2013 - 17:05

Ma Van Betteray:

de reis is geweest en nu op naar de volgende volgend jaar dat wordt weer genieten voor jullie