23 juli 2014 Antigua Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 23 juli 2014 Antigua Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

23 juli 2014 Antigua Guatemala

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

23 Juli 2014 | Guatemala, Antigua

Vandaag een rustdag, alhoewel al om 7 uur op pad naar één van de vulkanen. Guatemala heeft zo’n 37 vulkanen waarvan een aantal actief zijn. We zagen op onze tocht naar de vulkaan ook rook komen uit omringende vulkanen. We zagen koffie plantages langs de hellingen en onze gids vertelde daarover. Boven op de berg geeft het koffie met een goede smaak, maar een slechte geur. Onderaan de berg geeft het koffie met een goede geur, maar een slechte smaak. En ja hoor, in het midden goede smaak en geur, dus deze koffie is het meest gewild. De bus bracht ons in 1,5 uur tijd omhoog naar de Pacaya vulkaan. In het begin een asfaltweg en na een afslag over een zandpad waar kuddes koeien en schapen liepen. Bij een dorpje gingen we lopend verder. Jongens stonden te wachten met zelfgesneden wandelstokken om deze aan de toeristen te verkopen. Een groep paarden stond te wachten om als taxi te dienen. De meesten gingen toch lopend. Het was nog een hele tocht omhoog. Het eerste stuk was erg steil (Majohrie was van plan om op te geven, zo steil was het). Na het stuk cement met keien werd het minder steil en verdwenen de meeste paarden weer naar beneden. Gelukkig dat Majohrie toch door ging. Het was de moeite waard. Piet van 72 heeft het ook geklaard. Het duurde wel 2 uur voordat we op de top waren om naar de krater te kunnen kijken. De krater zelf is niet toegankelijk, het is er te warm en te gevaarlijk. We zagen twee zeer donkere zwarte sporen uit de krater, in februari en in maart van dit jaar waren er lava uitbarstingen geweest. De oudere lava is grijzer van kleur. De natuur was overweldigend, deze gronden zijn zeer vruchtbaar. Ook zagen we voorbeelden van gewasverbouwing door de Maya’s, mais met 3 bij elkaar om de wind te trotseren en ook nog klimbonen ertussen zodat 2 verschillende soorten geoogst kunnen worden. Ook vaak wordt er nog ruimte tussen het mais gehouden om een derde voedselsoort te planten (bv sla). Het was aangeraden om stevige schoenen aan te trekken (was geen overbodigheid) en lange broeken, omdat er giftige planten langszij stonden (een soort bereklauw). Op de top stond een behoorlijke koude wind, we hebben iets lager een lunch gebruikt (allemaal met paarden omhoog gebracht). Terug naar beneden ging sneller en we waren rond 13:30 weer terug bij het hotel, net op tijd voor de stadsrondleiding die om 14:00 begon. Deze rondleiding was zeer interessant. Dit stadje staat sinds 1975 op de wereld erfgoedlijst en aan de buitenkant moeten de huizen er precies zo blijven uitzien, dus de kleur mag bv. niet worden aangepast. Ook binnen moet het in Spaans koloniale stijl blijven, de gids vertelde dat dit ook gecontroleerd wordt en als het te modern is, dat de boel dan kapot wordt geslagen! Er zijn maar liefst 36 kerken destijds (1550-1775) door de Spanjaarden opgezet, echter de grote aardbeving van 1775 heeft de meeste kerken (en huizen) veranderd in ruïnes. De meeste kerken zijn nog steeds in die staat, slechts een paar zijn gerestaureerd. Met Spaans geld (waarschijnlijk EU) worden de komende jaren nog een aantal kerken gerestaureerd. Guatemala is zo arm dat ze dit zelf niet kunnen veroorloven. Zo is er maar 1 elektriciteitscentrale die met stoom van de lava electriciteit opwekt, eigendom van de regering. Maar hij staat stil omdat de kapotte turbine te duur is om te repareren. We zagen een centrale die door Israël is gebouwd en die stroom levert aan El Salvador. 96% van de elektriciteit wordt op deze manier opgewekt. We zijn ook nog twee kloosters ingegaan, waarbij 1 van de 2 nu een 5 sterren hotel was geworden. Het zag er prachtig uit, met papagaaien op de binnenplaatsen waar zitjes, barretjes en restaurantjes te vinden zijn. Na een pilsje in een leuk cafe zijn we terug naar de Merced kerk gelopen voor een groepsfoto die op de binnenplaats bij de fontein gemaakt mocht worden door de kerk. Daarna meteen de briefing: morgen om 4 uur ontbijt want de grens met Mexico moet genomen worden en dat kan lang gaan duren. Tevens 600 km rijden, dus een heftig dagje. Maar nu eerst naar het Guatemalaans groepsdiner. Vnawege te weinig belangstelling niet in een oud klooster maar in het zelfde restaurant waar we gisteren gegeten hebben. Een bandje van vier man speelde op de overloop waar een buffet klaar stond. Het was gezellig, maar iedereen ging niet te laat weg. Morgen weer een lange dag.

• 24 Juli 2014 - 09:36

Juul:

Mooi verslag van prachtige reis maar wanneer begint jullie vakantie?