22 juli 2014 Antigua Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 22 juli 2014 Antigua Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

22 juli 2014 Antigua Guatemala

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

23 Juli 2014 | Guatemala, Antigua

Om half acht vertrokken we met Leonie en Egbert, en met Marie-Louise en Twan uit San Salvador op weg naar de volgende grens: El Salvador naar Guatemala. Na 100 kilometer door een mooi en wisselend landschap was daar de grens. We blokkeerden de aanvoerweg, maar de douaneman wou ons niet naar de parkeerplaats laten gaan voor de uitvoerdocumenten klaar waren. Eerst een kopie laten maken en weer naar het hokje. Martine kwam erbij en nam alle papieren aan en in haar rappe Spaans kreeg ze de douanemensen op het juiste spoor. Ze wisten niet goed wat ze met ons aan moesten. Ondanks het nodige voorwerk was er hier ook niets bekend van onze komst. Het chassisnummer moest gecontroleerd. Alles weer in de computer. Sticker, stempels en handtekening en in de rij bij de migratie. Daar hadden ze een lijst met onze namen en was het snel klaar. Dan de Guatemala kant. Migratie was snel klaar met stempelen en de douane had alles klaar liggen. Toch duurde het nog eventjes, maar al met al waren we in 1 uur en 3 kwartier klaar met beide posten. De weg was van grof asfalt en met de nodige gaten, dus voorzichtig rijden. De natuur is erg groen en hier klommen we langzaam naar 2000 meter hoogte zonder dat we het merkten. Egbert gaf het door via de portofoon. Op die manier kunnen we elkaar op de hoogte houden hoe we rijden moeten. We zien veel bergen en vulkanen onderweg. Langs de straat zijn weer veel woningen en bedrijfjes gevestigd. Veel stalletjes met fruit. Koeien en paarden staan in de bermen te grazen. De bussen in El Salvador rookten allemaal flink, in Guatemala zijn er veel die in goede staat zijn, hoewel ook hier rokers tussen zitten. Guatemala stad is een grote metropool gelegen in een dal. Ca. 1 is een snelweg die ons dwars door de stad voerde. Na een klim het dal uit volgende een adembenemende en erg lange afdaling waarbij de auto’s echt in een lage versnelling moesten om op de motor af te remmen. Aan het eind ligt Antigua (de oude stad Guatemala). Het staat op de wereld erfgoedlijst. In 1543 door de Spanjaarden gesticht is het na de nodige aardbevingen en vulkaanuitbarstingen niet meer de hoofdstad. Alle straten zijn met keien geplaveid en de auto’s rammelen uit elkaar. De huizen zijn prachtig in allerlei kleuren geverfd. Ons hostel is een plaatje. Met 2 binnenplaatsen en de kamers daar rondom ziet het er goed uit. Ook de eerste (kleine) reparatie aan de auto uitgevoerd: De achterste ophanging van de uitlaat was losgetrild, nieuw moertje erop en de demper hing weer op zijn plek en niet alleen op de trekhaak. Ook de deurklink rechts was losgegaan, ook die vastgezet. Ook nu voor het eerst al het gereedschap, opgeborgen in allerlei hoeken en gaten, verzameld en in de koffer gelegd. De auto’s mogen niet op straat geparkeerd en om de hoek is een parking op een binnenplaats. Dat we overmorgen vroeg op moeten is geen probleem. De beheerder woont er en zal op tijd iedereen uitlaten. We hebben een leuk restaurant gevonden en goed gegeten. Op de open binnenplaats is een keuken waar de koks druk aan het werk waren. Alejandra bediende ons met een warme glimlach. We gaan vroeg slapen. Morgen op tijd naar de actieve Pacaya vulkaan. Misschien kunnen we lava zien.