17 juli 2014 David - Reisverslag uit David, Panama van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 17 juli 2014 David - Reisverslag uit David, Panama van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

17 juli 2014 David

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

17 Juli 2014 | Panama, David

Ca. 8:00 reden we weg, na een lekker ontbijt en een volledige auto check. Het wordt een gemakkelijke rit van 440km, hoewel het laatste stuk veel minder snel gaat dan het eerste. De autobaan stopt na zo’n 300km. In het 2e stuk wordt veel aan de weg gewerkt om er ook een 4-baans weg van te maken. Al meteen in het begin reden we fout net buiten Panama-stad en gingen weer in de richting van de brug waar we net over gekomen waren, met file in beide richtingen. Gelukkig konden we door een gaatje in de afzetting tussen beide autobaan-helften, vlak voor de brug omkeren en vermeden we zo langdurig wachten in de file. In het begin was de natuur tropisch, later werd het meer graslanden en vlakten die meer op Duitsland of zelfs Nederland leken. In tropische delen waren er zeer veel verschillende planten, o.a. bananen bomrn. Je kon de (kleine) bananen erin zien hangen. Ook diverse pick-ups gezien, afgeladen met trossen bananen. De weg was prima, alleen het laatste stuk was wel erg slecht, grote gaten in de weg die soms alleen vermeden konden worden door op de andere helft te gaan rijden. Bij El Caño zijn we naar een opgraving gegaan. Dankzij een aantal aanwijzingen hebben archeologen een gedeelte van de raadsels kunnen uitleggen van de gevonden graftombes. De pre-Colombiaanse, inheems Amerikaanse cultuur had een grote rijkdom vergaard. Door de vondst van bepaalde steensoorten die uit bv Zuid-Amerika afkomstig zijn, weet men dat ze verre reizen maakten. Er zijn ook veel gouden sierraden gevonden in grafheuvels van zo’n 1000 jaar geleden. Ook waren er grote stenen in een rij gezet, net zoiets als in Engeland bij Stonehenge, alleen daar is het in een cirkel en hier was het een soort kruisende lijnen. In één van de afgegraven grafheuvels lagen nog verschillende skeletten. In Nata hebben we één van de oudste nog in gebruik zijnde kerk van Midden-Amerika bekeken (ca. 1520) La Basílica Menor de Santiago Apóstol. Er was veel houtwerk in de kerk (dak en pilaren). Ook altaar en preekgestoelte waren rijkelijk versierd met houtsnijwerk. Langs de weg werd zeer intensief gecontroleerd op snelheid door de politie, je zag ook regelmatig auto’s aan de kant staan met politie erbij. Om een uur of 5 kwamen we in het hotel aan, lekker afkoelen in het zwembad na deze warme en plakkerige dag en vanavond diner om 8 uur. Het diner is in een klein zaaltje waar we amper allemaal in passen. Morgen een (verwacht) lastige grensovergang, dus vroeg op.

• 18 Juli 2014 - 16:46

Meike En Sybrand:

Geweldig mensen wat een prachtige reis. Fijn dat we daar weer kennis van kunnen nemen. Heel veel plezier en we volgen jullie op de voet met gepaste afgunst.. hartelijke groeten van meike en sybrand

• 19 Juli 2014 - 12:01

Lous Visscher-Pezie:

Lieve Majohrie en Hans,
    Wat heerlijk om weer met jullie mee te mogen reizen!Ik geniet echt van jullie verslagen.
    Fijne reis toegewenst en behouden aankomsten.
    liefs,Lous