Dag 34, 9 jan. Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 34, 9 jan. Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 34, 9 jan. Quito

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

09 Januari 2012 | Ecuador, Quito

De vermoeidheid begint toe te slaan, of het eten was niet goed. Vanochtend waren er een aantal die aangaven darmproblemen te hebben. Gelukkig is vandaag een rustige dag.
We gaan met een gids Quito in.
Quito is 55 km lang en gelegen tussen vulkanen. Gisteren was door de regen en laaghangende bewolking niets van de vulkanen onderweg te zien, hoewel we over de Avenue van de vulkanen gekomen zijn. Vanochtend vanuit de eetzaal hadden we een mooie blik op de Pichincha. Er zijn hele wijken tegen de vulkaan aangebouwd. De vulkaan heeft geen echte vulkaan-vorm meer: conisch met een krater; omdat er bij de laatste uitbarsting een deel van een wand is ingestort.
Ecuador heeft 2 seizoenen: het droge vanaf april tot augustus, en het natte: de rest van het jaar. Vandaag boffen we: het regent amper en de zon laat zich goed zien. Op 3200 meter hoogte is het niet warm, hoewel de zon flink kracht heeft.
De gids vertelde dat de oorspronkelijke bewoners al precies wisten waar de evenaar liep: een steen met aanduiding ligt op de exacte plaats. Een stel Fransen die in 1884 het land en de bergen kwamen meten en de plaats van de evenaar bepaalden, bleken met de huidige Gps-bepaling 250 meter ernaast te hebben gezeten, de steen daarentegen lag precies goed.
De oorspronkelijke bewoners waren de Inca’s ver vooruit. De Inca’s hebben Cuenca en niet Quito tot hoofdstad benoemd. Quito was wel een religieuze plaats voor de Inca’s, omdat hij dicht bij de evenaar ligt (zon had een centrale plek in het geloof van de Inca’s). De Spanjaarden hebben de boel weer kort en klein gemaakt en de oude binnenstad op de resten van de Inca-fundamenten gebouwd. Hierdoor zijn de straten in de oude binnenstad smal en steil. Er staan prachtige gebouwen met veel balkonnetjes. De wijk bij de oude stadsmuur is heden weer in trek en wordt flink opgeknapt. Eerder trokken de mensen er weg omdat ze hun auto’s er niet kwijt konden. De muur was tegen het wassende water van 1 van de 4 rivieren gebouwd. De rivier stroomt nu ondergronds door de stad.
We zijn de heuvel Panecillo opgegaan waar een standbeeld van de gevleugelde Heilige Maagd van Quito staat. Een standbeeld gemaakt van aluminium, gemaakt in en gedoneerd door Spanje. De heuvel is een vulkaan, dus de gids grapte dat als de vulkaan actief wordt, ze zo de hemel in kan vliegen. Boven op de heuvel heeft een Inca-heiligdom gestaan, en dus moesten de Spanjaarden daar ook iets plaatsen.
Op alle centrale pleinen in Zuid-Amerika staat de grootste kerk (kathedraal genaamd) van de stad. Zo ook in Quito. De aartsbisschop vond dat er een grotere komen moest en dus is er een 2e gebouwd. Deze is niet afgemaakt, want dan zou Quito verdwijnen. Deze kerk staat dus op een ander plein. Cuenca zegt de grootste te hebben, maar Quito bestrijdt dat. We hebben ze maar niet opgemeten.
De waterspuwers aan de buitengevels stellen Galapagos-dieren voor, o.a. schildpadden, leguanen etc.
De kerk is vanbinnen een somber geheel.
In het centrum liggen 7 kerken aan een weg, zodat de mensen met Pasen 7 dagen lang iedere dag een andere kerk kunnen bezoeken. De kerk La Compania, van de Jezuïetenorde, was door donatie van de parochianen van bladgoud voorzien. Alle muren, plafonds en altaren waren gedecoreerd. Helaas mochten we geen foto’s maken (omdat we allemaal eigenwijs zijn, werd er druk gefilmd en gefotografeerd).
Iedere 1e maandag van de maand (nu de 2e ivm de vakantie) vindt er een ceremoniële wisseling van de wacht bij het presidentiële paleis plaats, waarbij de middelbare schoolkinderen in hun beste uniform aanwezig zijn. 1 School wordt uitgekozen voor een speciale plechtigheid samen met de president. Vandaar dat we drommen schooljeugd zagen lopen. De ceremonie hebben wij gemist. In Ecuador heeft men sinds 1999 de Amerikaanse dollar, omdat het eigen geld een inflatie kende van 250% per jaar. Het is een geadopteerde munteenheid, men zou kunnen switchen naar bv de Euro..
Bij een restaurantje op een groot plein even wat gedronken en gegeten en souvenirtjes gekocht. Weer naar het hotel terug.
Vanmiddag lekker aanklungelen. Hans wil de voorremmen nog bekijken omdat de auto naar links trekt bij het remmen. Tevens de aandrijfas maar eens doorgesmeerd, Kattenruggen staan bekend om het veelvuldig doorsmeren van allerlei vetnippels. De voortrein (incl. fusee en stuurhuis) al eerder gedaan.
Om 5 uur wordt er een poging gedaan om een groepsfoto te maken. Daarna tegenover het hotel lekker gegeten in een leuk en goed restaurant. Gelukkig hadden de anderen een tafel gereserveerd. Want we waren niet de enigen die dit een leuke stek vonden. De ober leek wel iets op Manuel (Faulty Towers). Dit was een afscheidsdiner voor Fred. Morgen vliegt hij naar huis. We zullen hem missen.
De president van Columbia schijnt ons hotel ingegaan te zijn, en weer uit, tijdens ons dinertje.
Morgen rijden we de evenaar over en de grens met Colombia gaan we passeren.

• 10 Januari 2012 - 16:13

Nel Dekker:

En wij maar denken dat in het westen we alles beter weten, maar de beschaving was ons ver vooruit,en wat een mooie foto's hebben jullie weer gemaakt.Wel genoeg blijven drinken ondanks de darmproblemen.
    lieve groet Arie en Nel.
    p.s. verlangen jullie alweer naar huis?

• 11 Januari 2012 - 00:14

Trees En Leo.:

Ik hoor het al, niet alleen remsporen op de weg. Hoop wel dat jullie nog energie voor de Jaguar over houden. Vandaag geen brief en foto`s. Jammer!!!!
    Groetjes Trees en Leo