Dag 33, 8 jan. Cuenca – Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 33, 8 jan. Cuenca – Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 33, 8 jan. Cuenca – Quito

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

09 Januari 2012 | Ecuador, Quito

Vanochtend bij het ontbijt eerst Jaap zijn verjaardag “gevierd”. We moesten 520 km rijden, verwachte reisduur 9 uur, het werden er 8, meevaller. Mogelijk omdat we niet hebben geluncht. Hans heeft al dagen last van diarree en wil vandaag vasten. We reden Cuenca weer uit onder politiebegeleiding. De route ging eerst verder zoals we in Cuenca waren gekomen, berg op, berg af, steile beklimmingen. De top rond de 3500 meter, vaak in de tweede versnelling naar boven en vandaag voor het eerst ook twee keer in de eerste versnelling. Onderweg kwam er weer een politieauto voor ons rijden met zwaailicht, hoewel het niet nodig was. Hij reed wel 80 km met ons mee.Door de regen en de steile hellingen ligt er soms steenslag en modder op de weg, dus het is goed uitkijken. Langzamerhand werden de bergen glooiender en ging het regenen. Het zal hier wel vaak regenen, een land rond de evenaar en zo groen. Alles ziet er groen uit. Er wordt veel aan landbouw gedaan, ook op de schuine hellingen. Verder is het allemaal erg kleinschalig. We hebben diverse mensen gezien die de dieren naar de wei brachten, vaak een paar koeien, een paar schapen en een paar varkens. Alles keurig van een lijn voorzien en dan over de weg naar de wei. Het is wel oppassen want soms steken ook onaangekondigd een paar koeien over. De wegen zijn over het algemeen erg goed, helaas zitten er wel soms hele diepe kuilen of hele grote bulten in. Het is dus goed uitkijken. Ook op de 4-baans wegen kan het zo gebeuren dat je ineens van de rechterbaan af moet naar de linkerbaan omdat er een groot gat in de rechterbaan zit. Quito zou een lastige plaats zijn om ons hotel te vinden. Ook de routebeschrijving gaf al aan dat het lastig zou worden. Johan had de avond ervoor aangekondigd dat ze 70 studenten hadden geregeld en vlak voor Quito zouden we er één per auto aan boord kunnen nemen om ons de weg te wijzen. Nu is onze achterbank verwijderd en staat het vol met bagage, dus waren we blij dat achter ons een Amazone reed waar wellicht nog een plekje was voor een student. Dit bleek niet het geval, ook de achterbank lag vol bagage. Toen we besloten hadden maar te wachten op een volgende auto, kwam de Amazone toeterend langszij, de student zat er op de voorbank/stoelen bij. De mensen zijn hier redelijk klein, dus dat ging wel. Later zagen we deze constructie ook bij andere auto’s. Een paar km op pad stuitten we op een karavaan van 8 Volvo’s. Voor en achter … politie begeleiding. We hebben ons hierbij aangesloten. Na ons kwam nog 1 Volvo en daarna twee politiewagens. Als het stoplicht op rood sprong zette de politiewagen achter ons de sirene aan zodat het hele rijtje door kon. Zo kwamen we prima begeleid bij ons hotel aan. Het blijft bijzonder dat de politie dit soort diensten verleent, hoewel we wel sterk het idee krijgen in alle Zuid-Amerikaanse landen dat men toerisme sterk aan het promoten is. De benzine is hier spot goedkoop: ½ dollar per liter! Auto doet het weer prima, remmen werken weer zoals het hoort en de vastgezette bouten blijven prima zitten. Morgen onze laatste excursie, Quito bezoeken. Daarna gaan we naar het laatste land: Columbia.
Vandaag komt Elsemiek, dochter van Fred en Lieset aan, om Fred te vervangen. Hij gaat overmorgen naar huis. Elsemiek heeft alle verslagen gevolgd, zodat ze al wat sfeer geproefd heeft. Maar eerst vanavond bij het diner vieren dat Jaap 16 geworden is. Feest!

• 09 Januari 2012 - 15:33

Bob:

succes in Columbia , dat de weggoden met jullie mogen wezen

• 09 Januari 2012 - 16:25

Nel Dekker:

We zijn weer helemaal bij ,we hadden een paar dagen geen reisverslag gelezen nu 3achter elkaar wat een belevenis zowel voor mens als auto, weer vanaf een druilerig ned. heel veel mooie km. gewenst.
    groetjes Arie en Nel