Dag 29, 4 jan. Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 29, 4 jan. Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 29, 4 jan. Lima

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

05 Januari 2012 | Peru, Lima

Vandaag een vrije dag met een stadstoer. We hoefden pas om 9 uur klaar te staan, dus lekker uitslapen.
We zitten op de 10de verdieping en hebben een leuk uitzicht over een deel van de wijk Miraflores.
Lima is opgedeeld in 43 wijken met ieder een eigen identiteit, een eigen burgemeester en bestuur en belasting. Miraflor ligt aan de kust en heeft 80% van de hotels van Lima. Het is een groene wijk en mensen willen hier graag wonen. We zijn door een nog duurdere wijk gereden met grote huizen in o.a. Europese stijl, met puntdaken en schoorstenen. De moderne huizen hebben platte daken. In Lima is het van december tot maart zomer met kans op zon, De rest van het jaar is het grijs met motregen/mist waar je amper nat van wordt.
Bij de kust hebben we een park bekeken met Gaudi-imitaitie bank en het beeld: De Kus.
Daar wordt eens per jaar een kuswedstrijd (in de houding van het beeld) gehouden: het record staat op 45 minuten!
Door het drukke Lima met 9 miljoen inwoners naar het oude centrum was nog een flinke tocht.
Langs piramide van voor de Inca’s gereden. Anders dan bij de Egyptenaren waren deze piramides erg plat aan de bovenkant. Het plein San Martin (de grote bevrijder) mochten we even rondlopen.
Dan het Plaza de Armas (het centrale plein) met de Kathedraal van Lima, gemeentehuis van de wijk Lima, en het Gouvernementspaleis bekeken. Gelukkig was er een restaurantje om de hoek met goede koffie.
De kerk van Sint Franciscus van Assisi mochten we in. Er was een mis aan de gang, maar de toeristen liepen af en aan. Een mooie kerk.
Er tegenaan ligt het klooster van Sint Franciscus. Daar leven nog ong. 30 monniken. De tegels aan de muren zijn afkomstig uit Spanje, met een Moorse invloed. Ze waren mooi, helaas mochten we niet fotograferen. In de gewelven van de kerken in Lima werden de doden vroeger begraven. De rijken in kisten, de minder rijken in doeken gewikkeld, bedekt met kalk en zand en een paar boven elkaar. De mensen dachten dat ze dan naar de hemel zouden gaan. Dit is op een gegeven moment verboden en men moest de doden op begraafplaatsen gaan begraven. Rond de jaren 50 is begonnen met onderzoek hoeveel mensen er onder de kerk begraven liggen. De schedels en bovenbeenbotten werden geteld en liggen deels ter bezichtiging. Erg luguber. In één kerk kwam men op 25.000 bergraven mensen.
We hebben lekker geluncht vlak bij het hotel en daarna zijn Magda, Jaap en Hans nog naar het beroemde Goudmuseum van Lima gegaan om historisch gouden voorwerpen te bekijken.
's Avonds schuin tegenover het hotel in een restaurant gegeten. Bij binnenkomst leek het een slagerij met vleesvitrines. Jaap kon eindelijk zijn Argentijnse steak bestellen. Het eten was veel en heerlijk. Goed restaurant en vriendelijk personeel en hoe kan het anders: -tig Volvo-mensen.
Morgen worden we om half 6 door de politie de stad weer uitgeleid. Het is een hectische manier van rijden in Lima. We gaan maar vroeg slapen.

• 05 Januari 2012 - 09:17

Hannie En Peter Stok:

Geweldig om jullie reis zo te volgen; de foto's van de Inca-cultuur zijn prachtig om te zien. We genieten op afstand mee (zonder de problemen hoeven op te lossen!). We blijven jullie verslag in de gaten houden.

Groetjes,
    Hannie en Peter

• 05 Januari 2012 - 13:15

Margreet & Naufal:

1 woord: GEWELDIG!
    Groet M&N

• 05 Januari 2012 - 15:59

Theo Van Wijk:

Héh, de auto is gewassen! Uiteindelijk een foto van de Volvo in de originele kleur. Een mooie kleur blauw, prachtig.
    Nu nog de laatste etappes. Veel succes nog en houd hem(/haar) heel.

• 05 Januari 2012 - 21:37

Willem De Rode:

Hallo Hans en Majohrie,

Ik geniet regelmatig van de zeer leesbare reisverslagen, volgens mij door Hans geschreven. Genieten en af en toe ook een beetje jalouzie!
    In ieder geval de beste wensen voor 2012 en zeker ook voor de komende dagen. En kom asjeblieft heel terug, zowel jullie zelf als de kattenrug!

Groetjes uit Gorssel, Willem en Janny de Rode

• 05 Januari 2012 - 22:16

Hans En Carina:

Waren jullie ook bezig met een recordpoging???
    Het doet ons goed dat Jaguar toch ook een bijdrage heeft kunnen leveren aan jullie monstertocht, weliswaar een kleine, maar toch.
    Houd alles heel en goede reis.

• 08 Januari 2012 - 11:46

Margreet & Naufal: