Dag 19, 25 dec. Caldera – San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro, Chili van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 19, 25 dec. Caldera – San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro, Chili van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 19, 25 dec. Caldera – San Pedro de Atacama

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

26 December 2011 | Chili, San Pedro

De afstand was 742 km, echter ook de eerste dag met behoorlijke hoogten (3300 meter) en overnachten we op 2400 meter. De route was zeer gevarieerd. We reden door de Atacamawoestijn. Veel zand en weinig begroeiing. De kleuren varieerden constant. Zoals overal ook weer heel veel gedenkhuisjes/ plekken naast de wegen waar iemand is verongelukt. Het valt op dat sommige gebieden bezaaid zijn met deze gedenkplekken.
We wilden weer net als gisteren een mooi restaurant kiezen aan de kust bij Altovagasta om te lunchen. Er was een prachtige boulevard met heel veel activiteiten, maar geen restaurant dat open was (1e Kerstdag!). Behalve dan een McDonalds, waar we uiteindelijk maar zijn gaan lunchen. Ondanks dat de Atacama woestijn de droogste van de wereld is, was het aan het regenen toen wij in de buurt van de hoogste plek kwamen. Ook net op die plek was de benzine op, dus in de kou benzine bijtanken uit een reserveblik. Benzine is in Chili voldoende te krijgen, niet zoals in Argentinië waar verschillende pompen “leeg” stonden (door de nationale feestdag). Alleen op sommige trajecten zijn er weinig tankstations en de Kattenrug heeft maar een tank van 33 liter. Daar kunnen we zo’n 300 km mee rijden, de laatste paar liter zit waarschijnlijk onder het aanzuigpijpje. Tot nu toe alleen 1 reserve jerrycan hoeven aanspreken.
Vlak voor San Pedro is de vallei van de maan met geweldig mooie rotsformaties. San Pedro ziet er heel mooi uit, een dorpje met alleen maar laagbouw (van rood steen) en gravelstraten. Ook het hotel is allemaal laagbouw, we hebben een kamer naast het zwembad.
Gisteren waren we op de helft van de totale aantal km, zo’n 7800 volgens het routeboek. Door allerlei uitstapjes rijden we veel meer, vandaag passeerden we de 10.000 km. We zitten nog niet op de helft van de vakantie en dit betekend dat de dagafstanden minder worden. Wel gaan we de hoogte in, wat op zich weer een nieuwe uitdaging zal worden. De reis is tot nu toe fantastisch, de omgeving is elke keer weer verrassend, het rijden valt mee en de mensen zijn aardig. Het reisschema is zo opgezet dat je elke dag toch nog wel een paar uur zelf kan inrichten, sommige gebruiken dit voor relaxen, anderen bezoeken dingen en wij maken er meestal een mix van. De vrije dagen zijn geweldig om dingen te bekijken of met de auto’s bezig te gaan, maar ook genoeg om de dag erna weer fris op pad te gaan. Al met al genieten we met volle teugen van deze reis en vinden het ook zeer leuk om heel veel verschillende reacties te lezen van het “thuisfront”.

• 26 December 2011 - 10:24

Ineke Jonas:

Door het tijdsverschil lees ik nu twee verslagen achter elkaar. leuk te lezen, dat het goed gaat en jullie voldoende tijd hebben voor ontspanning en gezelligheid.
    Geniet van alle4s wat op je weg komt.

Goede reis verder

groetjes, Ineke Jonas

• 26 December 2011 - 10:27

Theo Van Wijk:

10.000 km! 'Als een banaan' zeggen we dan hier in Nederland.
    Hopelijk hebben jullie de Hollandse Kerst een beetje meegenomen.
    Ik ben blij om te horen de de wagen het goed doet.
    Nog veel bergrij-plezier en op naar 2012.
    Theo

• 26 December 2011 - 12:18

Dirk-Jan 71-32-BL :

Hallo Deventer ! Met MEER dan flinke kriebels kijk ik mee. Mochten jullie nog een verlaten vliegbasis tegenkomen , maak dan graag een Foto voor mij. Jullie 544 loopt nu naar behoren ?? Heb het goed de komende weken en hou de zaak heel. Veel groeten Dirk-Jan ( Gijs lang niet gesproken)

• 26 December 2011 - 12:44

Susanne Belger:

heerlijk,heerlijk!!!

• 26 December 2011 - 15:24

Juul:

jullie op hoogte in de warmte, wij op hoogte in de sneeuw. ook weinig kerstactiviteiten maar wel lekker skien onder een blauwe lucht. ongelofelijk dat die auto het nog volhoudt na zoveel mishandeling. goed merk blijkbaar :). veel plezier nog!

• 26 December 2011 - 16:10

Naufal & Margreet:

Bedankt voor de boeiende verhalen.
    Goed en leuk geschreven... zijn gewoon heel erg jaloers!
    Fijne feestdagen (boven de 30 gr.?) en gelukkig nieuwjaar.
    Bie-bie, M&N