Dag 14 - 7 mei 2018 - Reisverslag uit Chitimba, Malawi van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 14 - 7 mei 2018 - Reisverslag uit Chitimba, Malawi van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 14 - 7 mei 2018

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

07 Mei 2018 | Malawi, Chitimba

Het laatste stuk in Tanzania. 05:30 uur ontbijt en stip 6 uur vertrekken we in het donker voor een lange rit van ruim 670 km met grensovergang. Na een goed stuk weg beginnen wegwerkzaamheden en ligt naast de oorspronkelijke weg een noodweg over kilometers. Het is kruipen en hobbelen geblazen. De mensen verbouwen hier mais en zonnebloemen voor zonnebloemolie en zijn wat welvarender. Richard stopt hier en daar om bij kraampjes langs de weg groente en fruit in te slaan. In ieder dorp zitten mensen met waren langs de kant. Motortaxi’s en toektoekjes staan bij kruisingen te wachten op klanten. Er zijn eindeloze rijstvelden. We lunchen weer naast de truck terwijl koeien komen grazen. Richard kookt kippenworstjes en samen met tomaat, ui en kruiden maakt hij weer een heerlijke hap. Lekker op een stokbroodje. Een stop bij theeplantages en we zien koffiestruiken tussen de bananenpalmen. Rond 3 uur komen we bij de grens. Tanzania uit is je naam in een groot boek schrijven en bij het loket een stempel halen. Malawi kan erg lastig doen volgens Richard. We moeten 2 formulieren met dezelfde info invullen en samen met paspoort en 75$ afgeven. Dan wordt alles nogmaals overgeschreven en wordt een mooi visum met stempels in de pas geplakt. Dan blijkt Hans ineens van Betteraij te heten. Zo ook bij Arthur en Nenee is de meisjes naam gebruikt, in de paspoorten staat immers e/v…. Richard vraagt het na en het is geen probleem. Laten we hopen dat we hier geen last mee krijgen. Dan is het wachten op de papieren voor de truck. Dit duurt en duurt en na 2 uur wachten kunnen we de grens over. Malawi heeft een uur verschil met Tanzania dus we hebben een uur speling, de klok staat nu gelijk met de NL tijd. Het is nog een hele ruk naar de overnachtingsplek Chitimba Campsite, waar we om half 8 (dus 14,5 uur onderweg) in het donker aankomen. We krijgen een betonnen huisje met eigen badkamer. Heerlijk. Hoeven we vannacht niet naar buiten. De Nederlandse eigenaar is hier 11 jaar geleden begonnen en afgelopen tijd zijn er 2 betonnen huisjes gebouwd: Arthur en Nenee hebben het andere huisje. De huisjes staan vlak bij het Malawi meer dat we duidelijk kunnen horen. Het meer is groot: 70 km breed en twee keer de lengte van Nederland. Om 8:45 uur staat een lekkere cremekleurige tomatensoep en een grote pan pasta klaar. We slapen heerlijk met de rollende golven in de verte.