Trondheim 20 juni - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Trondheim 20 juni - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Trondheim 20 juni

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

20 Juni 2022 | Noorwegen, Trondheim

Vandaag stralend weer. Na een half uur lopen zijn we bij het centrum van Trondheim. Hoog op de berg ligt het oude verdedigings fort. Het was een hele steile straat naar boven. In het wegdek lag een met hout afgedekte geul waar we geluid hoorden. Een bewoner legde uit dat het een fietslift is. Als fietser druk je beneden op de knop, je zet je voet in een holte en er komt een metalen steun die tegen je schoen duwt. Goed je been op de steun duwen, andere op je pedaal en je wordt omhoog geduwd. Later proberen enkele van de groep het, maar dat is wel een handigheid. We zien een jonge man zo naar boven geduwd worden. Na het fort bezichtigd te hebben zijn we naar de mooie oude brug gelopen. Hier is een mooi uitzicht over de rivier met pakhuizen op palen aan beide zijden. Via het kerkhof kwamen we bij de kathedraal. Dat is werkelijk een juweel. Binnen was een presentatie van de bouw vanaf 1047 tot nu: veel bijbouw, drie keer brand en weer opbouw. Steeds groter en mooier. In de kathedraal worden de koningen en koninginnen gekroond of gezalfd. In de crypte liggen de koningen opgebaard. Later nog uitleg van de gids. Bij de kerk geluncht. Om half 2 was heet verzamelen op pier 1 bij de Hütrtigruten-haven. In 3 groepen werden we rondgeleid. Langs de nieuwe haven, station, door de ziekenhuiswijk, om uiteindelijk bij de kathedraal nog uitleg. Trondheim heeft 210.000 inwoners en er zijn 40.000 studenten aan de universiteiten. Hier wordt o.a. onderzoek naar alzheimer gedaan. Via leuke straatjes weer terug. Het oude centrum is door schippers die op hun boot op een open vuur eten kookten, brand op het schip veroorzaakt, dit sloeg over naar de pakhuizen en de woningen erachter. De hele stad is toen afgebrand. De schippers moesten sindsdien bij een centrale keuken hun eten koken. Vanaf die tijd zijn er bredere straten en is steenbouw de regel. Tegenwoordig wordt wel weer met hout gebouwd. Aan de sunnyside hebben we bij een Mexicaans restaurant lekker gegeten. Weer naar het hotel gewandeld. Morgen gaan we de Atlantic road rijden over bruggen van eiland naar eiland. Hopelijk blijft het weer goed.

• 21 Juni 2022 - 13:06

Bob:

Jeeeeej wat allemachtig mooi.
    Ik wil er bijna wonen.......