1 augustus 2014 Tucson - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 1 augustus 2014 Tucson - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

1 augustus 2014 Tucson

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

01 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Tucson

Gelukkig een rustdag, na alle hectiek van de afgelopen twee weken waren we daar aan toe. We hebben het rustig aangedaan. Majohrie een wasje en administratie gedaan en daarna bij het zwembad en de jongens en ik naar de “bone yard”. Dit was door de locale Volvo club in elkaar gezet. In optocht gingen we om 9:15 zo’n 16 miles verderop naar het Pima air born museum. In een bus werden we over de bone yard gereden. Het viel wel tegen dat we niet uit de bus mochten, maar het bleek al snel dat deze bone yard veel meer een opslag schuur voor vliegtuigen was dan een vliegtuig kerkhof, wat wij hadden verwacht. De gids, een gepensioneerde straaljagerpiloot, vertelde dat er 38 miljard aan waarde lag en dat sommige vliegtuigen aan reserve-onderdelen meer waard waren dan een nieuw vliegtuig. Wat ons ook verbaasde was dat 2 op de 5 vliegtuigen weer zou gaan vliegen. De diverse legeronderdelen zijn eigenaar van deze vliegtuigen, het is dus een zeer streng bewaakte militaire basis. Bij sommige typen vliegtuigen kon je zien dat bepaalde onderdelen zeer gewild waren omdat deze er afgehaald waren voor nog vliegende vliegtuigen. Bijvoorbeeld staartdelen en vleugels, omdat daar bv. haarscheuren in kunnen optreden. Omdat het er weinig regent (we werden door de gids bedankt omdat we gisteravond onweer met forse regenval hadden meegebracht), de vlakte zeer stevig is, zodat er geen asfalt of beton nodig is, is deze plek zeer geschikt voor de opslag van vliegtuigen. We moesten om de beurt links (9 uur) en rechts (3 uur) kijken, waarbij de gids van elk vliegtuig of vliegtuiggroep wel een verhaal vertelde. Zo worden de motoren apart opgeslagen en worden de meeste vliegtuigen wit gecoat tegen de enorme hitte. Als de vliegtuigen op een ander veld terecht komen is het echt gedaan, dan gaat het alleen nog maar om het schroot aluminium. Ook nog het museum bekeken, ze hadden zeer veel verschillende vliegtuigen, o.a. een aantal MIG’s, F14's en veel helikopters. ‘s Middags hebben we lekker gerelaxed in het zwembad en ’s avonds hebben we bij BJ’s heerlijk gegeten. Het is een brouwerij met een waslijst aan verschillende biertjes. Dus proeven maar. En een hele goede menukaart. Morgen vroeg op, we gaan naar Flagstaff en willen een rondje Grand Canyon doen.

• 03 Augustus 2014 - 20:20

Riejet Nijdam:

Hi Hans en Majohrie,

wWij zijn nu net terug uit Italië en lezen nu jullie verslag. Zo,wat een landen en belevenissen I drukwekkend! En wat een Prachtige foto's . en Leuk dat de jongens er nu zijn. De hartelijke groeten en nog een hoe goede reis.

HG Riejet