Dag 10; 16 dec. Ushuaia – Puerto Natales - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 10; 16 dec. Ushuaia – Puerto Natales - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 10; 16 dec. Ushuaia – Puerto Natales

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

17 December 2011 | Chili, Puerto Natales

Om 5:00 uur op, 5:30 uur ontbijten en 6:00 uur rijden, het ging zelfs nog voorspoediger, voor 6:00 uur reden we weg. De voorspelde 14 uur reistijd kwam (weer) goed overeen met de werkelijkheid. We waren iets voor 20:00 uur op de eindebestemming. Weer weg van het einde van de wereld, Ushuaia is de meest zuidelijke stad van de wereld en ligt zo’n 150 km van Kaap Hoorn. Dit keer geen rantsoen tav benzine en konden we de tanks nog volgooien met Argentijnse benzine en ook afrekenen in Argentijnse pesos. Chileens geld hebben we nog niet. We hadden de indruk gekregen dat beide landen enigszins rivaliseren en dat er in Chili niet met Argentijns geld betaald kan worden. Het restaurant, voor de lunch, in Chili brak al meteen met dit vooroordeel, we konden betalen met Argentijns geld en zelfs wisselen naar Chileense pesos (wel een factor 100 minder waard (100 Argentijnse pesos = 10000 Chileense pesos). Om het verwarrend te maken gebruiken ze allemaal het $-teken om de munt (pesos) aan te duiden. De grenzen werden weer met dezelfde bureaucratie aangedaan, in Argentinië verliep het vlot, in Chili zal het wel 1 a 1,5 uur geduurd hebben in de wachtrijen. Tot over de straat van Magellaan was het dezelfde weg als we op de heenreis naar Ushuaia hadden, weer 125 km over gravel in Chili, gelukkig dit keer geen barsten in de ruit gekregen. Dit keer zwommen veel minder dolfijnen mee, misschien omdat de zee iets turbulenter was. De benzine is wel twee keer duurder (2 Euro per liter) in Chili dan in Argentinië en dat terwijl in de buurt waarin we reizen, olie uit de grond wordt gewonnen. Op zo’n 60 km voor Puerto Natales zouden we verzamelen om gezamenlijk in optocht de stad binnen te rijden. De plaatselijke bevolking wilde ons namelijk verwelkomen. We waren iets te laat bij het verzamelpunt maar door iets vlotter door te rijden, stuiten we op de karavaan Volvo’s zo’n 40 km voor de stad. We werden inderdaad door veel zwaaiende mensen binnengehaald en kregen allemaal een provincie vlaggetje. Komt wel goed uit, want mijn NL vlag is vandaag volledig afgescheurd van de antenne.
We hebben een prachtig hotel en mooie kamer die uitkijkt over de baai. En internet lijkt weer goed te werken! We kunnen vanuit onze kamer de boot zien liggen waar we morgen de excursie mee gaan doen, naar het natuurpark en de gletsjer!

• 17 December 2011 - 21:42

Susanne Belger:

alsof ik met jullie meereis......