Mora 10 juni 2022 - Reisverslag uit Mora, Zweden van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Mora 10 juni 2022 - Reisverslag uit Mora, Zweden van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Mora 10 juni 2022

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

10 Juni 2022 | Zweden, Mora

Gisteravond ontdekt dat de dynamo ietwat scheef stond. Bleek dat de bout richting de cabine verdwenen was. De voorste bout zat nog wel goed vast. We hadden wel een 10 mm bout bij ons, alleen geen moer van 10 mm. Maar Biltema op loopafstand van het hotel, dus maar eerst moeren halen. Na wat gepruts zat de bout erin en was de dynamo weer haaks op de aandrijfriem. Eerst nog even Örebro in, stadhuis met beeld ervoor. Kerk was niet echt interessant. Het slot was vanwege de eindexamenfeesten gesloten, maar we mochten nog even een kamer met maquettes van alle stadia van het slot vanaf 1300 bekijken. Koffie gedronken en op weg voor 350 km. Langs het “Paddenstoel” restaurant gereden, helaas is die alleen open van 10:00-16:00, anders hadden we daar gisteravond gegeten. Gisteren en ook vandaag kwamen we veel oude Amerikaanse auto’s tegen, sommige zien er goed uit, andere veel slechter, maar ze maken allemaal het bekende 8 cilinder brom geluid. Richting Falun en bij Kopperberga (oude kopermijn stadje) geluncht. Het kerkje is helemaal van hout en rood beschilderd aan de buitenkant (met zgn. Falun rood wat een mijnstof is). Binnen was het kerkje ook prachtig, heel mooi versiert. Het kerkje was in 2006 verkozen tot de mooiste kleine kerk in Zweden. Naast de kerk staat de klokkentoren, markant gebouw. Hier woonde vroeger de klokkenluider. Bij Falun een cappuccino gedronken, was er erg zonnig en warm. Honderden middelbare schoollieren zijn afgestudeerd en hebben nu feest. Ze kwamen in optocht langs met veel gefluit en getoeter. Op het plein voor de kerk stonden vele Amerikaanse auto’s, veel cabrios en het plein stond ook helemaal vol met leerlingen en familie. Daarna naar Mora gereden, het standbeeld van de langlaufer bekeken, er worden hier elk jaar de Vasalöparen (kilometers lange langlauftocht)gehouden en anders dan met de Friese elfsteden tocht gaat dit evenement elk jaar wel door. Ook hier een oude beltoren. Er stond verderop uitgerangeerd een oude stoomlocomotief. Teruglopend zagen we voor het eerst andere oude Volvo’s van de groep. Hotel zit een paar km verderop en zijn rode houten gebouwen aan een mooi meer. Vandaag zijn we langs veel meren gekomen en de wegen zijn tot nu toe goed. Er lagen vaak stapels boomstammen en we zagen een trein vol boomstammen rijden.Vanavond briefing en diner met de groep. Morgen de langste reisdag, 700 km.