21 mei Uluru - Reisverslag uit Yulara, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 21 mei Uluru - Reisverslag uit Yulara, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

21 mei Uluru

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

21 Mei 2017 | Australië, Yulara

In het donker werden we naar Ayers Rock gebracht. De gids vertelde dat we op sommige plekken geen foto’s mochten maken (mogelijke boete van 3000$) omdat dit spirituele plekken zijn van de Aboriginals. Negen van onze groep waren meegegaan. We liepen eerst aan de noordkant en zagen rond 7:00 de zon opkomen en de rots beschijnen. Allerlei afdrukken in de rots vertellen volgens de overleveringen van de Aboriginals allemaal een verhaal. Dit wordt ook gebruikt om de kinderen de levenslessen bij te brengen, bv nooit liegen, rituelen afmaken en niet laten onderbreken, etc. De rots is pas in de 80er jaren aan de Aboriginals teruggegeven en wordt sindsdien geleast voor 99 jaar. De tocht om de berg is ca. 12 km. Op de helft kregen we het ontbijt. Ondanks dat het aan het begin van de tocht koud was, zo’n 10 ͦC, en later bij het einde rond 12:00, in de zon zo’n 25 ͦC, was het goed te doen. De Aboriginals hebben het liever niet dat mensen de berg beklimmen. De mensen zijn dan hun verantwoordelijkheid en als iemand iets overkomt voelen zij zich verplicht om voor het slachtoffer te zorgen. Helaas zijn in de loop der jaren 36 mensen omlaag gevallen en overleden. Nog eens 250 zijn na de beklimming alsnog bezweken. Toch heeft de regering in het leasecontract laten zetten dat de klim open moet blijven. Dit om toeristen te blijven trekken. Het is een enorm steile klim, niets voor ons. De gids gaf nog uitleg over het ontstaan van de rots en van de Olga’s 40 km verderop. Beide zijn op een heel andere wijze miljoenen jaren geleden ontstaan. Ayer’s Rock is uit lagen kleine stenen en zand opgebouwd en langzaam opgetild zodat de lagen nu verticaal staan. De Olga’s bestaat uit 26 rond afgesleten grote en kleine bergen opgebouwd uit grotere stenen. ’s Middag zijn we naar de Olga’s geweest en hebben over de keien gelopen. We zijn naar een uitkijkpunt en in een kloof geweest. Op de terugweg zagen we Ayers Rock een paarse gloed krijgen. Een restaurant opgezocht en kangoeroe-biefstuk gegeten, lekker. Vanavond vroeg onder de wol. Morgen wordt een rustige dag zonder veel bijzonderheden.

• 24 Mei 2017 - 01:49

Erwin:

Blijft mooi, zeer aparte omgeving. Ik heb nog steeds mijn certificaat dat ik tot de top van Ayers Rock heb gehaald, zou het nu waarschijnlijk niet meer kunnen. Het is niet eens de hoogte, maar inderdaad de steilheid (en hitte).