17 september 2016 Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 17 september 2016 Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

17 september 2016 Marrakesh

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

17 September 2016 | Marokko, Marrakesh

Om 9 uur rijden we naar Marrakech over de boulevard Mohammed VI. Dit is een 14 km. lange boulevard met mooie en dure hotels, winkelcentra, het treinstation en veel palmbomen in een ruime middenberm. In de Ville Nouveu Gueliz bezoeken we de tuin: Jardin Majorelle aangelegd in opdracht van Jacques Majorelle in 1931 en later aangekocht door Yves St.Laurent. Reuze bamboe en vele soorten cactussen met idyllische waterpartijen creëren midden in de stad een oase van rust. Weer in de bus naar de Koutoubia moskee. De moskee biedt plaats aan 20.000 gelovigen en was de grootste moskee van Marokko tot 1995 toen de Hassan 2 moskee gebouwd werd. De minaret was ook de hoogste van het land. De moskeeën zijn in Marokko niet open voor niet-moslims. Dit hebben de Fransen tijdens de overheersing verordend zodat soldaten niet met schoenen aan de moskeeën zouden bezoedelen. Marrakech staat bekend om de rode kleur van de gebouwen en om de 7 heilige mannen die hier begraven liggen in 7 witte bouwseltjes. Dan zet de bus ons bij de Kasba af en lopen we door de mooie poort: Bab Agnanou. Boven op de poort staat een ooievaar naast het nest. We zien nog veel meer nesten en ooievaars. Door smalle straten met veel winkeltjes komen we bij de Saadische graven van Achmed el-Mansour en zijn familie en personeel. 3 grafkamers rijkelijk versierd voor hem, voor de vrouwen en 1 voor de mannen. Het personeel ligt buiten. Op het Place des Ferblantiers gaan we op een dakterras wat drinken. Het Paleis Bahia (Paleis van de Favoriet) is de volgende stop. Gebouwd door 2 machtige grootviziers. Prachtig gedecoreerde kamers rond binnenplaatsen met fonteinen en veel groen en een pas gerestaureerde Harem. Weer in de bus en achter de Koutoubia-moskee stappen we uit en lopen de Medina in naar een kruidenapotheek waar de Aragan-olie uit deAragannoot gehaald wordt voor cosmetische of voedingsdoeleinden. We kregen allerlei variaties te ruiken en mochten producten proberen. Ook namen sommigen een kleine nek/schouder massage. Toen eindelijk de lunch om half 4 uur boven op een dakterras. Velen vallen zowat in slaap, maar gelukkig is het eten lekker en we krijgen nog een uur om op het bekende (of beruchte) Jemaa el-Fna plein waar slangenbezweerders en mensen met apen de toeristen geld uit de zak willen kloppen. Gewoon zielig om die apen aan de ketting te moeten zien. We zijn blij dat we gisteren er 1 in het wild zagen. Dan een duik in het zwembad om af te koelen. ’s Avonds is het afscheidsdiner samen met de gids Anouar. Hij heeft ons op een leuke manier Marokko laten zien en uitleg gegeven over heel veel zaken. Ook wat intiemer, zoals hoe men zich moet wassen voor het gebed. We hebben veel gelachen met hem. Morgen gaan we relaxen aan het zwembad en ’s avonds om half 5 naar het vliegveld. Dan zit het er weer op.