16 september 2016 Beni Mellal - Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 16 september 2016 Beni Mellal - Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

16 september 2016 Beni Mellal - Marrakesh

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

17 September 2016 | Marokko, Marrakesh

Om 9 uur vertrekt de bus voor een bergachtige rit naar de Bin el-Ouidanedam. Deze stuwdam is 285 m. lang en133 m. hoog en het stuwmeer heeft een oppervlakte van 380.000 m2 (het grootste meer van Marokko) en verzorgt een kwart van de elektriciteit voor Marokko. DE vorige koning Hassan 2 had als bijnaam koning van de stuwdammen, hij heeft er zo’n 40 laten bouwen, vooral om de waterschaarste beter aan te kunnen. De huidige koning heeft er 3 laten bouwen. Natuurlijk een koffiestop. Het park bij het cafe is gesloten, maar als Hans en ik er langs lopen wenkt de schoonmaker ons naar binnen. We mogen samen door het park lopen. Verder niemand! Grappig. Verder de bergen in komen we bij Cascades d’Ouzoud, de mooiste watervallen van Marokko. We geven de bestelling voor de lunch door bij een eettentje en de eigenaar laat de tajines zien die al staan te pruttelen boven kolen/houtvuurtjes. Daarna begeleidt hij ons naar de watervallen. Een makaak (berberaap) steekt over. Leuk. 671 treden naar beneden en onderweg de nodige uitkijkpunten en heel veel kraampjes met kleding, kruiden, “souvenirs” en eettentjes waar het eten al staat te pruttelen. Het is nog vakantie en daardoor gezellig druk. Veel groepjes zitten onder doeken of bomen hun eigen eten te barbecueën. Beneden in het water liggen bootjes om “achter” de waterval te komen. We worden lekker nat en kunnen aan de zijkant op de rotsen even de watervallen zien. Dan alle treden weer omhoog naar het eten. Tajines met kip/ rund, spiesjes, berberomelet en couscous. Nog even de bovenkant van de waterval en daar werd spontaan een dames- en een heren-groepsfoto met de gids gemaakt. Nog 140 km. Naar Marrakech met nog een koffiestop en om half zeven terug in het eerste hotel. Lekker douchen. Zittend op het balkon zien we grote groepen ooievaars overtrekken in de ondergaande zon. Wat een plaatje. Vanavond naar Chez Ali: restaurant met Fantasia-show: allerlei groepen ruiters laten hun kunsten zien en acts worden regelmatig afgesloten door geweerschoten met veel lawaai en lichteffecten. We hebben gegeten in een grote tent, aan ronde tafels elk voor 8 personen. In zo’n tent staan wel 10 tafels en er zijn zo’n 20 tenten op het terrein. Er is een museum met diverse kleding en muzikanten van verschillende stammen brengen hun eigen muziek ten gehore.