10 augustus 2014 Canmore - Reisverslag uit Canmore, Canada van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 10 augustus 2014 Canmore - Reisverslag uit Canmore, Canada van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

10 augustus 2014 Canmore

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

10 Augustus 2014 | Canada, Canmore

Lange rit, volgens routeboek 900 km, in werkelijkheid was het ruim 1000 km. Vroeg op pad: 6.45 uur reden we weg. Het was al volledig licht (minder wilde dieren op de weg) en de reis verliep voorspoedig. De eerste 500 km tot aan de grens zelfs met een gemiddelde van 100 km per uur. We gingen eerst door een prachtige vallei tussen het gebergte, de rest was vlak of glooiend, meestal voor de akkerbouw gebruikt. Het meeste graan was al geoogst, maar op enkele plekken was men nog volop bezig met de oogst. Ook zagen we op het grensgebied van de VS en Canada diverse Jaknikkers en we konden zelfs de olie ruiken. Ook zagen we diverse grote goederentreinen, vaak twee locs aan de voorkant en 1 duwend, maar ook soms met een loc in het midden. Een motorrijder was onderweg erg enthousiast aan het zwaaien geweest en stond bij de grens om een praatje te maken. Hij kwam uit de buurt van Nijmegen en woont al 24 jaar in Canada. De grens verliep voorspoedig, in een half uur waren we er door. Zowel van de VS kant als de Canadese kant niet eens een stempel in het paspoort. Net voorbij de grens bij een infopunt de toilet bezocht. De man in de auto maast ons was geïnteresseerd in de Volvo’s met NL-kenteken. Ze gingen naar de 100-ste verjaardag van haar moeder. De meisjesnaam van moeder is: Dijkstra, vandaar de interesse voor NL. In Canada bleken de wegen die volgens onze kaart secundaire wegen waren, autobanen te zijn. Dus ook in Canada wisten we de gang erin te houden. Gebied waar we doorheen kwamen was ook grotendeels voor de akkerbouw, enorme lege velden, af en toe koeien of paarden, weinig bomen en daardoor ook nogal saai. In Galgary gingen we met een rondweg door de stad, wat prima verliep. We zagen ook de springschans, ongetwijfeld gebruikt tijdens de Olympische winterspelen van 1988. Om 17:45 uur waren we bij het hotel, het is een groot langgerekt hotel naast de spoorbaan! Al diverse grote goederentreinen langszij zien komen. Veel lawaai, gelukkig geven ze geen alarmsignalen. In het zwembad gezwommen. Bij het zwembad is ook een soort van “wokkel” glijbaan (ook voor volwassenen) en daar kun je met een enorm tempo uit komen zetten. Om 8 uur diner in het hotel, was lekker. Morgen doen we het rustig aan.