15 juli 2014 Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 15 juli 2014 Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

15 juli 2014 Panama City

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

15 Juli 2014 | Panama, Panama-stad

Om 9:00 met de bus naar het Panamakanaal. De gids is een biologieprofessor (leraar?) die ons gisteravond van het vliegveld gehaald heeft. Vandaag heeft hij zijn college aan een collega overgedaan omdat hij onder de ondruk is van onze plannen. Hij wou daar graag iets meer van weten. Hij brengt ons eerst naar het uiterste zuidpunt. Via een dam komen we op een eiland waar jachthavens met mooie boten en leuke restaurants zijn. Terug over de dam gaat het naar de Miraflores sluizen. Dit zijn de sluizen aan de Pacific Ocean kant. Het kanaal bestaat precies 100 jaar. Panama is hier 80 kilometer breed van Pacific naar de Golf van Mexico. Er wordt volop gewerkt aan een derde sluizenrij, die voor de allergrootste containerschepen toegankelijk zijn. Op dit moment zijn de bestaande sluizen te klein voor de zgn. Panamax omvang, grotere schepen worden ontladen en de containers worden met de trein (2 containers hoog) verscheept naar de andere kant. De uitbreiding moet in 2015 klaar zijn. Helaas hebben we geen schepen in de sluizen zien varen. Er was een prachtig uitzicht vanaf het gebouw waarin tevens het museum over de geschiedenis van het Panamakanaal gevestigd was. Na een heerlijke lunch in het hotel, zijn we ’s middags naar de oude koloniale stad gegaan. Een deel van de huizen is opgeknapt en ziet er prachtig uit. Het is niet voor niets op de wereld erfgoed lijst van Unesco geplaatst. Helaas is meer dan de helft van de huizen een bouwval, er is dus nog volop te doen. Na een deels bewolkte dag is een regenbuitje niet erg nu we op ons balkon een kopje koffie drinken. Vanavond is een gezamenlijk diner in het hotel met info voor morgen over het ophalen van de auto’s aan de andere kant van Panama.

• 16 Juli 2014 - 08:36

Ineke Jonas:

Hi Majohrie, wat leuk om weer een reis met je te mogen "mee" beleven.

Ik wens je veel succes en veel plezier.

Hartelijke groet,

Ineke Jonas

• 16 Juli 2014 - 11:52

Susanne Belger:

Majohrie en Hans,

Wat heerlijk dat jullie de trail verder volgen! Jaloers ben ik....Maar het heeft zo moeten zijn,want we hebben net een kleindochter gekregen en ik zou het heel erg hebben gevonden als ik er nu niet zou zijn geweest!
    Gelukkig volgen we jullie en zijn we er toch bij.....
    Susanne