4 juni Masada en Dode Zee - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 4 juni Masada en Dode Zee - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

4 juni Masada en Dode Zee

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

05 Juni 2013 | Palestina, Bethlehem

Vanochtend weer op tijd op pad richting Dode Zee. Zo’n 1,5 uur rijden. De Dode Zee ligt 420 meter onder zeeniveau en is daarmee de laagste zee ter wereld. Eerst komen we langs Jericho, op zo’n 300 meter onder zeeniveau en is de laagste plaats ter wereld. Daarna komen we langs de plek waar Esseten de Dode Zee rollen hebben verborgen voor de Romeinen in grotten bij Qumran en die in 1947 door een bedoeïen jongen gevonden zijn. Ter hoogte van de grens tussen de Noordelijke en Zuidelijke Dode Zee ligt Masada. Van de Noordelijke Dode Zee wordt water gepompt naar de Zuidelijke Dode Zee waar mineralen en zouten uit het zeer zoute (33%) water gehaald wordt, vooral om het water in grote bassins te laten verdampen. De Noordelijke Dode Zee daalt elk jaar ongeveer 75 cm en de Zuidelijke Dode Zee stijgt daarentegen door zout afzetting elk jaar met zo’n 20 cm. Binnen 5 jaar komen diverse hotels aan de Zuidelijke Dode Zee in de problemen omdat het water dan naar binnen gaat stromen. Technische oplossingen zijn er wel, maar wie gaat dat betalen… Masada met de kabelbaan opgegaan. Een geweldig hoogte plateau, zo’n 500 meter boven de Dode Zee. Herodes had er een (zeer luxueus) paleis op laten zetten op deze nauwelijks in te nemen vesting. Hij had eerder een keer moeten vluchten en Masada zou moeten voorkomen dat hij nog een keer zou moeten vluchten. Toch viel deze vesting zo’n honderd jaar later tijdens de opstand tegen de Romeinen. Het verhaal gaat als volgt dat de opstandelingen (ruim 900 mensen) liever dood gingen dan in handen vielen van de Romeinen.Voedsel en water hadden ze nog voor vele jaren in opslag, maar de Romeinen bouwden een hellingsbrug en zouden massaal de berg bestormen. Tien man moesten iedereen doden omdat zelfmoord bij Joden streng verboden is. De tien overgebleven mannen trokken een lootje voor wie de negen resterenden zou moeten doden, waarna de laatste dan zelfmoord zou moeten plegen. Een mooi verhaal , maar scherven met 10 namen zijn wel gevonden tijdens de opgravingen, dus wie weet is het allemaal waar. In ieder geval konden we de contouren nog zeer goed zien van een aantal Romeinse kampementen aan de voet van de berg en ook de helingsbrug waarover de stormram verplaatst zou moeten zijn. Door de droogte blijft alles goed bewaard. De Romeinen hadden de hele berg ommuurd met een los gestapelde muur, zodat als men probeerde te vluchten deze muur door instorten hen zou verraden. Een deel van deze muur is nog steeds aanwezig. Prachtig om zo’n 2000 jaar terug in de tijd te kunnen kijken.
Daarna eerst naar een fabriek van Dode Zee crèmes e.d. en daarna zwemmen (nou ja eerder drijven) in de Dode Zee. Dit was een geweldige belevenis. Het leek erop dat je op een luchtbed dreef als een soort dobbertje. Ook nog lekker met modder ingesmeerd, deze moet zeer geneeskrachtig zijn voor de huid. Het water voelde olieachtig aan en maakte de huid erg soepel. De Dode Zee is lekker warm en er zijn grote verschillen in temperatuur om de paar meter. We voelden ons een paar jaar jonger na dit heerlijke verkwikkende bad. Terug in Bethlehem gegeten en daarna naar Jeruzalem voor een avondtocht. Om 8 uur is het donker. De stad vanuit verschillende kanten bekeken, daarna nog door de binnenstad gelopen. Vele gebouwen, waaronder de Klaagmuur waren prachtig verlicht. Een zeer indrukwekkende tocht door een prachtige stad.

• 05 Juni 2013 - 20:08

Ria:

Wat een gaaf verslag over deze bijzondere plaatsen in een bijzonder land. Het moet een belevenis zijn om nu daar te lopen, waar je anders over gelezen hebt. De oude olijfbomen ziien er indrukwekkend uit en ik ga er gewoon van uit dat ze er toen ( in Christus tijd ) ook al stonden. Zij hebben al heel wat meegemaakt denk ik. Zelf de kruisweg ondergaan lijkt mij heeeeeeel aangrijpend, of ben ik daar nu weer een oude taart voor?!
    Deze taart geniet met jullie mee, dank je wel!