Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Oslo

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

23 Juni 2022 | Noorwegen, Oslo

Vandaag een tocht van 300 km. Al een paar km na de vertrekplaats komen we tot stilstand vlak voor een tunnel. Een man komt uitleggen dat ze met 10 min. gaan rijden. Dit hebben we vaker gezien bij werkzaamheden, maar het blijkt hier iets anders in elkaar te zitten, de tunnel eindigt bij een pont. Om te voorkomen dat de auto’s zich in de 4 km tunnel gaan opstellen, met bijhorende lucht vervuiling, rijden we in colonne naar de pont. Halverwege komen we de vertrekkende groep tegen. We bezoeken één van de oudste staaf kerken van Noorwegen bij Borgund. Hout van deze kerk kan terug getraceerd worden naar 1180. Er waren ooit meer dan duizend van deze kerken, nu zijn er slechts nog een twintigtal over. Het hout van de kerk is zoveel ingesmeerd met teer dat hij het ook nog wel even vol zal houden. Het valt op hoe donker en klein de kerk van binnen is. Naast de kerk staat een oude beltoren en een nieuwere kerk (die in de steigers staat) en een boerenschuur met een grasbedekt dak. Tegen de middag wordt het steeds zonniger en warmer. Als we lunchen is het gewoon warm (25 C). We rijden door prachtige, veel meer glooiende dalen dan in het noorden. Er is hier meer veeteelt, er wordt gras geoogst en zelfs weiden gesproeid. Op de één of andere wijze zijn we beide moe en wisselen we elkaar om het uur af. Er zijn veel wegwerkzaamheden waardoor we niet kunnen doorrijden. We komen tegen 16:30 bij het hotel, in een voorstad van Oslo. De stad ligt op een half uur rijden, maar er staan verschillende files. We besluiten Oslo deze keer maar aan ons voorbij te laten gaan. Morgen op naar Göteborg, de laatste etappe en dan zaterdagavond op de boot.