Kaupanger 22 juni 2022 - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Kaupanger 22 juni 2022 - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Kaupanger 22 juni 2022

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

22 Juni 2022 | Noorwegen, Kaupanger

Wat een mooie dag! Het is droog en we rijden weer 20 km langs het fjord naar Andelsnes en rijden na het tanken naar de Trollstigen. Een prachtige weg met haarspeldbochten de berg op. Watervallen kletteren alom omlaag. Gelukkig zijn er weinig tegenliggers en kan Hans breeduit de bochten nemen. Ons autootje brengt ons goed naar boven. Daar is een parkeerplaats met souvenirs en staan Martine en Nataliya met de ontbijtpakketten klaar. Maar eerst gaan we naar de uitzichtpunten. Er zijn metalen en betonnen wandelpaden aangelegd en uitzichtplateau’s waar we vanuit het dal de slingerende weg omhoog zien kruipen. De watervallen bruisen van het vele smeltwater. Terug bij de auto ontbeten. Nog 300 km voor de boeg en die blijken de moeite waard: slingerend door besneeuwde landschappen, berg op slingerend naar 800 meter hoogte en weer afdalen naar een fjord of dal. Ook weer een pont waar we direct op kunnen rijden en die daarna meteen wegvaart. Wat een mazzel. Bij het Geiranger fjord is een uitzichtpunt over het fjord waar een heel groot cruiseschip van Holland-Amerika lijn aangemeerd ligt. Na een stevige afdaling gaan we een kop koffie drinken. Het is hier een commerciële heksenketel met alle passagiers die over het plaatsje uitwaaieren. Een Nederlands paar vertelt dat er circa 2700 passagiers aan boord zijn en circa 1500 bemanningsleden. Als we weer omhoog het dal uitklimmen en bij een uitzichtpunt staan zijn er ook passagiers die met de hop-on hop-off bus naar boven gekomen zijn. Er worden foto’s van onze auto’s gemaakt en mensen zijn belangstellend naar onze reis. Dan weer doorklimmend en in een mum van tijd zitten we op 1008 meter hoogte in de sneeuw. In een ander fjord ligt een Duits cruiseschip (met het mondje op de boeg). Er zijn waarschuwingsborden voor loslopende koeien en schapen, dus ogen open. Verderop zijn weer tunnels en wordt er aan de weg gewerkt. Zelfs in de tunnels. Ergens staan we 20 minuten stil voordat we in colonne de tunnel in mogen. Bij Kaupanger is een vakantieresort waar we leuke huisjes hebben. Wel even zelf bed opmaken en dan relaxen in de ruime woonkamer. Vanavondis er een barbecue georganiseerd. Morgen op naar Oslo.

• 23 Juni 2022 - 09:47

Bob:

Prachtige weg met haarspeldbochten, doet me aan vroeger denken, top!!

• 24 Juni 2022 - 14:14

Lous:

Wat heerlijk om te zien! Ben er 2x geweest.In 1958 met mijn ouders in een Opel Kapitaen,zo'n slingergeval. Later in 1982 met Hans en de meisjes in een Golf met dakzak,een huttentocht.Maar de prachtige natuur verandert niet.Gelukkig!!
    Nog een fijne tocht,liefs,Lous