Vrijdag 14 juni 2019: Smyrlabjorg – Skaftafell - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Vrijdag 14 juni 2019: Smyrlabjorg – Skaftafell - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Vrijdag 14 juni 2019: Smyrlabjorg – Skaftafell

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

14 Juni 2019 | IJsland, Skaftafell

Naast heerlijk grote bedden, heeft ons hotel ook een uitstekend ontbijt, veel keuze, naast allerlei vleeswaren ook gerookte zalm en makreel. Na een half uurtje rijden zijn we al bij de lagune waar we ons boottochtje langs de gletsjer hebben. We zijn te vroeg en kunnen met de eerste boot om 9:10 mee. De gids vertelt dat haar familie al generaties in deze buurt een boeren bedrijf heeft en dat de lagune ook in hun bezit is. De lagune is nog maar zo’n 90 jaar oud, daarvoor kwam de gletsjer bijna uit bij zee. De gletsjer trekt zich elk jaar verder terug en de lagune groeit daardoor. Het diepste punt is ca. 300 meter diep. Door smelten kantelen de ijsbergen die in de lagune drijven af en toe. Dan hebben ze een blauwachtige gloed, het dikke ijs “vangt” het blauwe licht in het ijs. Daarna, door luchtinsluiting wordt hij meestal helemaal wit. We komen met de boot niet heel erg dicht bij de gletsjer, wel haalt de gids wat kleine ijsschotten uit het water, zodat we kunnen zien hoe massief deze schotten zijn. Ook hakt ze een blok in stukjes, zodat we allemaal het water/ ijs kunnen proeven wat ongeveer 1000 jaar geleden is gevormd. Na het boottochtje lopen we langs de lagune om de gletsjer vanuit andere hoeken te zien. Daar waar de lagune in zee komt liggen en zwemmen ook een aantal zeehonden. Sommige komen vlakbij en halen allerlei kapriolen uit in het water. Er vliegen ook veel vogels. Opeens zien we dat een stern wordt aangevallen door 3 grote jagers (roofmeeuwen). Het lijkt erop dat de roofvogels dit gecoördineerd doen. De stern schreeuwt het uit, maar weet gelukkig te ontkomen. Als we verder rijden zien we veel meer gletsjers. De ijsvlakte is de grootste van IJsland en beslaat ca. 8% van het totale landoppervlakte en is daarmee één van de 5 grootste ijsvlakten op de aarde. Overal waar de bergen onderbroken worden door een soort van dal, komt een gletsjer omlaag. In het restaurant waar we lunchen zien we voor het eerst ook een grote groep chinezen. Op de parkeerplaats heeft iemand het voor elkaar gekregen de auto op een flinke rots te parkeren, twee wielen hangen in de lucht en de voorkant rust op een ander stuk steen. Vlak bij ons volgende hotel rijden we een dal in wat vol staat met blauw-witte lupinen. Het blijkt dat in de achtertuin van het hotel een gletsjer ligt en een pad door de lupinen loopt, waarbij je aan het einde een prachtig uitzicht hebt op twee gletsjers. Op de grootste zullen we morgen een wandeling van 2,5 uur gaan maken met een gids. Het bijgebouw waar wij in logeren is erg nieuw, de buitenkant is nog niet eens helemaal afgewerkt. De kamer is prachtig met uitzicht naar de gletsjer. We zullen hier twee nachten verblijven.

• 15 Juni 2019 - 04:07

Jaap En Magda De Wijs Snijders:

Ha die Hans en Majohrie,

Wat een mooie verhalen en bijzondere foto's. Mooi dat ijs van de gletsjers. Hoe lang blijven jullie nog daar? Alles zelf geregeld? Ziet er prima uit.
    Wij vertrekken vandaag naar Canada samen met Marja en Henry. Dan morgen de campers ophalen. Wij hebben er zin in!! groetjes Magda en Jaap

• 15 Juni 2019 - 12:50

Bob Van Betteray:

Jee wat prachtig daar...............
    Wel fijn dat er ook een foto van de desbetreffende auto bij zit