Dag 19 - 12 mei 2018 - Reisverslag uit Luangwa, Zambia van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 19 - 12 mei 2018 - Reisverslag uit Luangwa, Zambia van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 19 - 12 mei 2018

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

12 Mei 2018 | Zambia, Luangwa

Heerlijk geslapen en af en toe de hippo’s horen brommen. Om 6 uur stappen we met 9 man bij John in de Landrover. De andere 2 gaan met een andere groep mee. Er komen olifanten uit de struiken die vannacht naar het dorp geweest zijn om voedsel te vinden. Ze weten dat de bewoners er niet blij mee zijn en daarom komen ze overdag weer terug naar het park. Ze komen in groepjes de weg over. Er lopen diverse antilope-soorten en aapjes. Na een klein half uurtje rijden we het South Luangwa National Park in. Dit ligt aan de overkant van de rivier. In de verte staat een groep giraffen te eten. In waterpoelen liggen hippo’s water over hun rug te slaan met hun staart. Dan hoort de gids het gebrom van een luipaard en rijdt een stukje terug. En zowaar komt er eentje uit de struiken. We weten haar een stuk te volgen. Ze bakent haar terrein af door overal te urineren. Haar kop en hals zit onder het bloed dus zal ze wel een prooi gegeten hebben. Ze schuurt haar kop en hals langs boomtakken om zich te reinigen. Weer een prachtige poel met hippo’s en lodges aan het water ($1200 per nacht!). Er loopt een Jesus-vogel over het water (nou ja, over de waterplanten). Er zit een roofvogel in de boom. Zebra’s staan met gazelles en bavianen rustig te eten, dus geen roofdier in de buurt . 2 Ooievaars (met gele snavels) thermieken op de warme lucht. Aan een bocht van de rivier krijgen we koffie of thee met een biscuitje. Er ligt een krokodil aan de waterkant, diverse vogels en veel hippo’s in het water. Terug in het kamp is Richard al weer druk met de brunch en wijst hij naar een slangetje die een kikker aan het opeten is. We gaan heerlijk op ons terras genieten. Na de brunch is van 12 tot 2 uur internet bij de receptie beschikbaar. Via de bar met zwembad gaat een pad door de uiterwaarden van de rivier naar de receptie. Er zit een groepje gezellig dicht bij de router anders is er geen verbinding. We gaan nog even het zwembadje in met uitzicht op de rivier waar de hippo’s hun zware lachje laten horen. Dan nog thee, koffie met popcorn. Het mechanisme van de klink van de deur van onze tent is beschadigt en we kunnen er niet meer in. Gelukkig loopt een mevrouw van de huishouding en er zal naar gekeken worden. Om 4 uur begint de avond-gamedrive. De olifanten zijn weer op weg naar het dorp en nemen nog een bad bij een hippo-poel. In het park zijn meer auto’s als vanochtend en we moeten file rijden. Een groep olifanten staan op het pad en 2 zijn er ruzie aan het maken. Deze olifanten moeten de rivier oversteken als ze naar het dorp willen. Helaas laten de leeuwen zich niet zien en we krijgen bij de rivier een drankje en popcorn. De zon zien we onder gaan en dan klimt de begeleider voor op de auto met een zoeklicht. De chauffeur rijdt rustig rond en zien we hippo’s op het droge, een hyena en dan een luipaard. Deze wordt door meerdere zoeklichten gespot en de auto’s proberen te keren om het dier te volgen tot het in de struiken verdwijnt. Nog een aantal kleinere dieren gezien en tegen 8 uur rijden we het park uit, brengen de begeleider naar zijn dorp. Richard heeft ondertussen aardappelpuree met een stoofpot gemaakt. Gelukkig is onze deur weer open te krijgen. Iemand is via de badkamerdeur naar binnen kunnen komen en heeft het mechanisme eruit gehaald. Het slot zit er nog in dus we kunnen afsluiten. De waardevolle spullen zitten in de kluis, dus we kunnen rustig slapen met af en toe een hippo-lach vanuit het water.