Dag 18 - 11 mei 2018 - Reisverslag uit Luangwa, Zambia van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 18 - 11 mei 2018 - Reisverslag uit Luangwa, Zambia van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 18 - 11 mei 2018

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

11 Mei 2018 | Zambia, Luangwa

Om 6 uur worden we uitgezwaaid door de Zuid-Afrikaanse eigenaresse Sandra en haar manager. De zon is net opgekomen boven het meer en het wordt weer een lange dag in de truck. We komen door een nationaal park waar door donatie van Amerikanen wilde dieren uitgezet zijn. Er loopt een zandweg door en we zien geen dieren. De natuur is prachtig. Buiten het park even een stop. Noam heeft voetballen gekocht en geeft er 1 aan 3 kinderen. Eentje begint direct te voetballen met Daniel en Noam. Na een bushy-bushy stop (sanitaire stop langs de weg omdat de toiletten niet altijd fatsoenlijk zijn) komen we al om 11:15 uur bij de grens. Weer een formuliertje invullen om Malawi te verlaten. Stempel in de pas en naar de Zambia grenspost. Bij een tafel buiten moeten we het gele boekje met gele koorts injectie-info laten zien. Richard neemt alle passen met $50 per persoon voor het visum mee naar binnen. We hoeven er niet eens bij te zijn. Dan zijn we in Zambia. Dit land is iets welvarender dan Malawi, maar waren de kinderen in Malawi aan het zwaaien naar de bus, hier in Zambia amper. En er ligt meer vuil op straat. Er zijn bakstenen huisjes en buiten de stad veel hutten met rieten daken. Bij een winkelcentrum wordt weer ingeslagen. We kunnen met visa betalen en hoeven geen plaatselijk geld op te nemen. Michael is bij een moskee afgezet om te bidden en wordt door iemand van de moskee even later bij de bus afgezet. De wegen in Malawi zijn hobbelig met weinig gaten. Hier is het af en toe gatenkaas waar Jackson omheen slalommen moet. Er zijn kinderen aan het bedelen. Dat zagen we niet in Malawi. Het lijkt wel of de mensen in Malawi tevredener en vriendelijker zijn ook al hebben ze minder. De weg wordt steeds hobbeliger en als we het Wildlife camp bij het nationaal park South Luangwa inrijden is het een zandweg die hier en daar flink uitgehold en vol gaten is. Er staan 3 olifanten tussen de bomen en tig bavianen langs de weg. We moeten alles goed afsluiten voor die schavuiten. We hebben een vaste tent met rieten dak en eigen toiletvoorziening, een veranda met uitzicht op de Luangwa rivier. Voor onze deur zitten twee nijlpaarden in de rivier ons met hun geluidjes te begroeten. Wat een idyllisch plekje! Vannacht kunnen er wilde dieren in het kamp komen.

• 13 Mei 2018 - 12:07

Truus Van Betteray:

alles wat ik zie is prachtig wat een prachtige reis je hersenen moeten heel wat op slaan en weer fotos bekijken liefs ma