Dag 10 - 3 mei 2018 - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 10 - 3 mei 2018 - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 10 - 3 mei 2018

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

03 Mei 2018 | Tanzania, Stone Town

Om 9 uur komt de plaatselijke gids ons halen met de bus en een vrouwelijke gids. Zij is 1 van de 3 op Zanzibar. Na 50 minuten komen we bij een specerij bedrijf. Deze is van de regering van Zanzibar en wordt gebruikt voor onderzoek en om toeristen rond te leiden. De meelopende mannen trekken bladeren en vruchten van de struiken die we kunnen ruiken en sommige proeven. Zo wordt voor witte peper alleen de pit gebruikt en voor zwarte peper wordt het hele vruchtje gedroogd. We zien dat zowel de peper plant als de vanila plant een parasiterende slingerplant is. De gids legt uit hoe de kruiden in de plaatselijke keuken of voor gezondheidsdoelen gebruikt worden. De jongens zijn ondertussen van bladeren stropdassen en armbanden aan het vlechten en kettingen aan het snijden voor de dames. Daar moet natuurlijk een beloning voor gegeven worden. Dan komen we bij de “vlinder” man of kokosnootman. Hij bindt een touw rond zijn voeten en klimt een eind een kokospalm in. Vanaf grote hoogte zingt hij en roept naar ons. Weer beneden geeft hij iedereen een open kokosnoot om te drinken en het vruchtvlees eruit te lepelen. Hij doet dit al 22 jaar iedere dag 6 tot 30 keer. De kokosnoten haalt hij elders vandaan want er groeien niet zoveel aan die ene boom. Dan naar het hotel aan de kust bij Stonetown. We zijn de enige hotelgasten. Leuke kamers met uitzicht op zee. De rondwandeling door Stonetown begint bij de markt waar vis, vlees en groente verhandelt wordt. Er is een katholieke kerk gebouwd op de voormalige slavenmarkt. Hier zijn tot 1876 slaven uit oostelijk Afrika verhandeld. David Livingstone heeft voor afschaffing jarenlang gepleit en uiteindelijk de Sheik zover gekregen. Dan een lunch in een rommelig restaurant. Zelf aanwijzen uit welke bakken je iets wilt, of iets op de bakplaat. Door het oude centrum van Stonetown met zijn smalle straatjes, het geboortehuis van Freddie Mercury, het oude fort, het marktplein en de haven. Het weer is niet geweldig en niemand heeft nog zin om naar gevangeniseiland met schildpadden te gaan, dus terug naar het hotel. ’s Avonds in het restaurant boven het water staat een buffet voor ons groepje klaar. We hebben een gezellig clubje waarvan er 3 morgen vanuit Dar es Salaam naar huis gaan. We zullen ze missen.