27 mei Warrnambool – Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 27 mei Warrnambool – Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

27 mei Warrnambool – Melbourne

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

27 Mei 2017 | Australië, Melbourne

Vandaag maar 320 km (bleek 415 km te worden), echter allemaal langs de slingerende kustweg: The Great Ocean Road. Dit is de mooiste kustweg van Australië. Een deel van de kust bestaat uit krijtrotsen die door het water en de tijd soms tot prachtige eilanden, pilaren, bogen en grotten zijn gevormd. Zo kwamen we langs de Londen bridge, waar op 15-1-1990 de tweede brug was ingestort. Ook langs een grotto, de kathedraal en scheermes. Natuurlijk ook langs de 12 Apostelen. We konden met fantasie er nog 10 ontdekken, sommige zijn al door weersinvloeden ingestort en verdwenen. We lazen dat per jaar deze rotsen twee centimeter kwijt raken. Daarna slingerde de weg zich de bergen in en kwamen we door een regenwoud. Gelukkig bleef het vandaag de hele dag droog. Weer bij de kust lekker geluncht. Er liggen leuke plaatsjes langs de kust en vele zandstrandjes waar surfers de golven trotseerden. We (Majohrie) moesten nog vlot doorrijden, want we moesten proberen de pont van 15:00 te halen. Dit is een pont die je aan de andere kant van de Port Phillip baai brengt in 40 minuten, maar die slechts één keer per uur gaat. We zouden verderop op het schiereiland welkom geheten worden met een BBQ door de Volvo club van de deelstaat Victoria. De Tom-Tom gaf een half uur van tevoren 15:05, 15:04 etc. aan, maar vlak bij de pont gaf hij 15:00 aan. Nog net op tijd voor de pont, er kwam nog een auto na ons en toen gingen de deuren dicht en voeren we af. We hoorden van Piet en Sjoerd dat ze net een minuut te laat aankwamen en via Melbourne zijn gaan omrijden.
De Volvo club had het treffen in een grote hal van een autoveilingbedrijf georganiseerd. Er stonden prachtige auto’s die geveild gingen worden, o.a. vooroorlogse RR en Mercedes, een Plymouth uit de 50er jaren en veel nieuwere auto’s. Ook de Volvo club had zijn auto’s in de hal opgesteld, het waren er veel meer dan onze 13 auto’s. BBQ en kadootjes uitwisselen. Een man met een bijzonder mooie PV544 met B16 motor werd zeer emotioneel bij het zien van onze PV en de Duett. Bleek dat zijn vrouw een paar jaar geleden overleden was en dat hij zijn vreugde nog uit zijn Volvo verzameling haalde (hij heeft 6 Volvo’s). We deden hem dan ook een heel groot plezier om te regelen dat de drie auto’s naast elkaar op de foto werden gezet. Daarna in het drukke Melbourne een weg gezocht naar het hotel. De auto’s staan iets verderop in een grote parkeergarage. Wat een hectiek in deze grote stad (4,5 miljoen inwoners) na de rust van de outback. Morgen gaan we met onze eigen gids Jolande een stadswandeling maken.

• 27 Mei 2017 - 20:49

Bob Van Betteray :

De nummerplaat van de man zijn auto ook, HPV 544 !!!! Geweldig!!!