25 mei Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 25 mei Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

25 mei Adelaide

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

25 Mei 2017 | Australië, Adelaide

Om half 9 begon de city-tour met de bus. Adelaide is gesticht in 1836 en heeft ong. 1,4 miljoen inwoners en is de 5e stad van Australië. Er zijn nog oude gebouwen van eind 1800 en hele moderne wolkenkrabbers. Tussen de moderne staan nog hele oude met balkons met gietijzeren hekken, heel mooi. De immigranten bouwden vaak als eerste een kerk om hun geloof te kunnen blijven belijden. Er zijn veel kleine kerkgebouwen waarvan vele een andere functie hebben gekregen, van veilinghuis voor kunst tot nachtclub. De chauffeur vertelde continu over gebouwen en standbeelden en noemde vele jaargetallen. De St. Peter Kathedraal was een stop. Er is van 1869 tot 1904 aan gebouwd. Een andere stop was bij de Haigh’s chocoladefabriek waar we (achter glas) naar een deel van het productieproces mochten kijken: dames waren truffels van een laagje chocola en poedersuiker aan het voorzien. Veel gebeurt handmatig en is arbeidsintensief. De smaak is er ook naar en zo ook de prijs. Adelaide heeft een overzichtelijk centrum en we kwamen een paar keer langs ons hotel aan de North Terrace. We werden bij de shoppingmall afgezet, vlak bij het hotel. Na een rondje door de mall zijn we naar de dierentuin in het stadspark gelopen. Hier eindelijk levende kangoeroes gezien, een reuze panda, een rode panda, hele grote pelikanen en veel vogels en dieren die in Australië voorkomen. Het stadspark bevat ook een vrij toegankelijke botanische tuin. Rond de dierentuin staan prachtige bomen. In een aantal hingen de kruinen vol vleermuizen. Dit leverde een hoop gekrijs op. Om 3 uur weer terug bij het hotel zodat we om half 4 naar de barbecue konden rijden die door de plaatselijke Volvo enthousiastelingen georganiseerd is speciaal voor ons! Onze auto kreeg een ereplekje en er stonden veel Aussie-Volvo’s. Op een industrieterrein heeft iemand een grote loods waar 17 Volvo’s in verschillende stadia staan en waar de nodige onderdelen opgeslagen zijn. Hier werd op de barbecue worst en hamburgers klaargemaakt. Er was veel eten en frisdrank klaargezet en als laatste nog toetjes. Foto’s van de facebook –pagina van Fred Postma hingen uitvergroot aan de wand en we stonden verbaasd van alles wat we al gezien hebben: van de Swan-tower in Perth, de Pinnacles, Coral Bay en Ayers Rock. We kregen lootjes en er waren een aantal verrassingen die verloot werden onder alle aanwezigen. Het was een gezellige mengeling en een zeer warm onthaal. Een vader en zoon gaan zaterdag aan een rit meedoen: met een auto van maximaal 1000 $ 4200 km rijden en veel geld inzamelen voor het kankerfonds. Doel is 1,6 miljoen en de 250 deelnemende auto’s hadden al minstens 1,3 bij elkaar. Iedereen heeft natuurlijk nog gedoneerd. Terug bij het hotel stonden een aantal deelnemende auto’s in de parkeergarage. Mooi beschilderd en bestickerd. Morgen vertrekken we op tijd voor 620 km langs de kust naar Warrnambool.

• 25 Mei 2017 - 21:02

Bob Van Betteray :

Als ik me niet vergis is het bij jullie 7,5 uur later. Duuuuuuuussss, van harte gefeliciteerd met je verjaardag Hans!!!!! Maak er een mooie dag van en veel plezier op het laatste stuk van jullie prachtige reis. Groetjes van de kids en moi.