22 mei Uluru – Marla - Reisverslag uit Oodnadatta, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 22 mei Uluru – Marla - Reisverslag uit Oodnadatta, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

22 mei Uluru – Marla

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

23 Mei 2017 | Australië, Oodnadatta

Vandaag een makkie: 520 km, nagenoeg rechte weg en zoals in de omschrijving staat: door grote stukken desolate woestijngebieden. Hier groeien lage struiken en gras. We zijn vandaag ook door de 8000 km gereden kilometers gegaan, totaal zou het 10.000 km worden, met alle extra ritjes verwachten we op ca. 11.000 km uit te komen. We zijn vandaag ook in een nieuwe staat gekomen: South Australia. De meeste hotels op de noord-zuid lijn zijn prima, alleen internet is vaak slecht of zoals vandaag afwezig. Ook hele stukken geen telefoonverbinding. De auto’s doen het prima, Ronald hoeft niet veel te repareren. We hebben tot nu toe gehad: kapotte tussenlager vd aandrijfas van een 240, een kapotte remleiding en een scheve stuurstang van een Amazone en een kapotte kruiskoppeling van een andere Amazone. Voor de laatste heb ik mijn reserve kruiskoppeling beschikbaar gesteld. Vandaag had een Amazone een lekkende benzinepomp, nieuwe pakking en het was opgelost. Drie auto’s hebben aanvaring gehad met een Wallaby, 1 van voren en behoorlijke schade, bij twee aan de zijkant eronder gekomen en nauwelijks schade. De schade van Piet en Sjoerd is mede door Ronald weer netjes opgeknapt. Je ziet er bijna niets van.
De groep bestaat sinds Alice Springs uit twee personen extra, vrouw en broer van een team (vader en zoon) zijn erbij. De zoon en zijn oom rijden nu in een huurauto met ons mee. Het is een leuke groep en iedereen kan goed met elkaar opschieten. Ook grapjes over en weer tussen de techneuten en de niet-techneuten. Een groep van 6 personen hangt wat sterker aan elkaar, zijn allemaal voor het eerst mee op zo’n tocht. Bij de stops komen we vaak dezelfde teams tegen. We zijn met 13 Nederlandse Volvo’s en 1 hier uit Australië. Liz en Bill (75 jaar) rijden sinds Perth met ons mee en slapen in hun auto op campings. De spulletjes gaan eruit en de matras uitgerold. Ze komen uit Oost-Australië en hadden er al 5000 km erop zitten voordat ze bij Perth bij ons kwamen.
Gisteren hebben we weer heerlijk kangoeroe biefstuk in het restaurant gegeten. Morgen weer vroeg op pad, 400 km over onverhard, de echte Oodnadatta track. We hebben het een paar km voorgereden en het ziet er goed uit, je kunt wel 50-60 km/uur rijden, zal dus wel 8-9 uur duren voor we over zijn. Oodnadatta track is ruim 600 km lang en we gaan er “slechts” 200 van rijden en nemen dan een afslag van ruim 200 naar Coober Pedy. Dit is een opaal-mijn stadje waar de film Mad Max III is opgenomen. Bij Oodnadatta is de hoogste temperatuur in Australië gemeten: 52 graden!