17 mei Darwin – Mataranka - Reisverslag uit Mataranka, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 17 mei Darwin – Mataranka - Reisverslag uit Mataranka, Australië van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

17 mei Darwin – Mataranka

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

19 Mei 2017 | Australië, Mataranka

We verlaten Darwin in zuidelijke richting om via de 3000 km lange Stuart Highway naar Adelaide te rijden. Deze weg is pas in 2004 geasfalteerd. Tot die tijd was het een onverharde weg. De spoorlijn die er deels lag spoelde nogal eens weg, maar ook in 2004 is de Ghan-spoorlijn geopend en rijdt er regelmatig een trein tussen Darwin en Adelaide. Slechts 410 km vandaag. Niet heel veel onderweg te zien en om niet al heel vroeg in Mataranka te zijn, bekijken we de Cutta Cutta grotten, zo’n 50 km voor Mataranka. Het zijn de gebruikelijke druipstenen, in drie ruimten achter elkaar. In de natte periode staan de grotten onder water. Daarom groeien de stalactieten en stalagmieten ook minder snel dan in andere grotten. Bij de laatste ruimte is het plafond maar 2,5 meter verwijderd van het bodemoppervlak. We zien verschillende wortels van bomen door het plafond komen. Een boom die normaal alleen maar in de mangrove voorkomt, kan hier toch het hele jaar water krijgen en op deze plek gedijen. De wortels (wel 0,5 meter in doorsnede) gaan door de grot en dan nog 35 meter dieper naar waar er altijd water aanwezig is. De rondleiding loopt behoorlijk uit in tijd en we komen daardoor te laat in Mataranka voor de rondleiding. We gaan daarom maar naar het (bron) zwembad. Het is er warm, er komt een waterstroom met constante temperatuur van 34 ͦC uit de grond. Het hotel annex camping is primitief. We horen dat elk jaar in de natte periode er een laag water van 1 meter staat, zodat de huisjes en alle andere gebouwen op de grond schoongemaakt en opnieuw geschilderd moeten worden. Ook elk jaar voor de natte periode worden alle elektrische apparaten omhoog gebracht. Hadden ze in Fitzroy toch beter aangepakt, door het hotel op palen te zetten. ’s Avonds was er tijdens het diner een life voorstelling met Australische country muziek. Daarna was er een cowboy die een show met zwepen uitvoerde. Hij kon bv paardengalop en een helikopter nadoen met dubbele zwepen. In het pikdonker (wat is de sterrenhemel dan mooi!) onze kamer terug gevonden.

• 24 Mei 2017 - 02:43

Erwin:

Leuk om het hele verslag te lezen, wat een tocht. Langzaam komen jullie in het gebied waar ik 30 jaar geleden ben geweest. Toen was de Stuart Highway (vanaf Adelaide naar Alice Springs) net geasfalteerd. Ik weet niet meer hoe het was ten noorden van Alice Springs (reed met nachtbus naar Cairns).