14 september 2016: Fès - Reisverslag uit Fez, Marokko van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 14 september 2016: Fès - Reisverslag uit Fez, Marokko van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

14 september 2016: Fès

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

14 September 2016 | Marokko, Fez

Uitslapen! Hoewel, om half 6 begint de Mouazin de oproep voor het gebed. Om 9 uur vertrekken we voor de bezichtiging van Fès. De eerste stop is bij het noordelijke kruitmagazijn. Daar hebben we een goed uitzicht over Fès. We zien recht voor ons de oude Medina uit de 8e eeuw. Hier wonen 300.000 mensen. Daar gaan we straks als eerste heen. Links ervan de wijk Fès- el-Jedid met het koninklijk paleis en de voormalige joodse wijk. Nog verder weg zien we de Ville Nouvelle gebouwd door de Fransen waar ons hotel ligt. Vanwege de feestdag zijn vandaag nog veel winkeltjes dicht. We kunnen makkelijk door de Medina lopen en zien toch wat bedrijvigheid. Dadelverkopers, “slagers” waar je je vlees kan laten malen. De leerlooierswijk rook niet aangenaam maar was indrukwekkend. De bassins waar het leer behandeld wordt stammen uit de middeleeuwen. Afgelopen jaar is de wijk gerestaureerd. De bassins zijn nog authentiek. Wel halen ze het water niet meer uit het riviertje Wadi Fès, maar is door de koning gezorgd voor een pomp. De eerste behandeling van het leer is logen met duivenpoep die door de bewoners wordt aangeleverd. Natuurlijk was er veel te koop. De weverswijk met een weverswinkel en textiel was de volgende stop. Daarna de lunch: weer in een riad: een oud huis dat van rijke mensen is geweest en mooi versierd. De lunch B’stilla was een filodeeg pakje met kip amandelen, rozijnen, citroen, suiker eieren, saffraan en kaneel. Zoet en hartig samen, smaakte heerlijk. We komen door smalle steegjes en zien vele mooie poorten. Een moskee mogen we via de open deur fotograferen, maar niet binnen gaan. Onze plaatselijke gids wist de deur van de Karaouïnemoskee open te krijgen en mochten we ook even kijken. Met de bus zijn we omgereden en hebben een leuke uitleg gekregen van de Medersa Bou Inania (1350) de enige madrasa in Marokko met zowel een preekstoel als een minaret. Het was een moskee, internaat en school. Via de Bab el-Ftouh (poort met blauw van de stad Fès aan de ene en groen van de Islam aan de andere kant) verlaten we de Andalusische wijk. De 7 poorten bij het koninklijk paleis zijn fantastisch gedecoreerd. En dan via de joodse wijk (de Joden zijn in 1956 vertrokken) met veel balkonnetjes aan de straatkant terug naar het hotel. Morgen om half 9 een lange rit naar Beni Mellal aan de voet van de Midden-Atlas.

• 16 September 2016 - 18:09

Meike En Sybrand:

Wat een prachtige reis weer luitjes.Dank voor het mee mogen reizen.hartelijke groeten!