11&12 September 2016 Amsterdam - Marrakech - Rabat - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 11&12 September 2016 Amsterdam - Marrakech - Rabat - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

11&12 September 2016 Amsterdam - Marrakech - Rabat

Door: Hans&Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

13 September 2016 | Marokko, Rabat

11 september 2016 Amsterdam - Marrakech
Op 11/9 (!) aangekomen in Marrakech, vlucht verliep zonder problemen, kwamen een kwartier eerder aan. De groep is 22 personen groot. Naar het hotel gegaan en avondeten gehad, was buffet en smaakte lekker. In Marokko is het een uur vroeger dan in NL. We hadden wel verkeerde koffers op onze kamer, maar na wat gedoe vonden we toch onze eigen koffer en konden we gaan slapen.

12 september 2016 Marrakech – Rabat
Al vroeg in de bus op weg naar Casablanca over een mooie snelweg (tolweg). Daar langs de kade gelopen. Het offerfeest is vandaag en we zagen vele jongemannen (meestal met z’n tweeën) met lange messen rondlopen, soms met bebloede schorten. Ze slachten bij verschillende particulieren de schapen die bij dit feest geslacht moeten worden. Later zagen we ook op verschillende plaatsen dat ze de koppen van schapen aan het verbranden (koken) waren om de hersens te garen. De twee na grootste moskee van de wereld bezocht: de Hassan II-moskee, helaas konden we door het feest er niet in, maar wel van buiten bekeken. Binnen de moskee is er plaats voor 25.000 man en erbuiten loopt het totaal op tot 80.000 man. We zijn daarna naar de hoofdstad Rabat gereden, onderweg nog koffie half-half (nos-nos) gedronken, smaakte als cappuccino. In Rabat zagen we nog meer plaatsen waar ze schaapshoofden verbranden. Lunch was gehaktballetjes in pittige tomatensaus, bereid in tajines. We zijn naar het koninklijk paleis geweest, in de ochtend had de koning nog de aftrap voor het offerfeest gegeven door zelf een schaap te slachten. Hij was echter niet meer in het paleis, want de fonteinen waren uit (en ze zijn aan als de koning in het paleis is). We hebben het mausoleum van de grootvader van de huidige koning (Mohammed 6), nl. Mohammed 5 bezocht. Ook de vader van de huidige koning, Hassan 2 en zijn broer liggen hier begraven. In de Oudaiakasba (een ommuurde wijk) vlak bij de zee gelopen en thee gedronken en koekjes gegeten. Veel huizen hebben een blauwe onderrand. ’s Avond met de groep weer balletjes in tomatensaus gegeten in het hotel.

• 13 September 2016 - 09:20

Joan Van De Lustgraaf:

Hallo Majohrie en Hans,

Wat een belevenissen allemaal weer!!!!!!!!! Leuk dat ik ook een beetje mag meegenieten. Veel plezier en geniet er van.

Groetjes van Joan