27 juli Mexico stad - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 27 juli Mexico stad - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

27 juli Mexico stad

Door: Majohrie

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

27 Juli 2014 | Mexico, Mexico-stad

Om 8 uur stonden de bussen klaar voor 66 deelnemers voor de excursie naar Teotihuacan. Dit ruïne complex was een stad van 500 v. Chr. tot 750 na Chr. met op het hoogtepunt ca. 200.000 inwoners. Er zijn nog authentieke muurbepleistering en schilderingen te zien in het Paleis van Quetzalpapalotl. De Jaguar werd vereerd en was te herkennen, net als de Quetzal: een kleurrijke vogel die nu bedreigd wordt met uitsterven. Pilaren zijn met oude stukken opgebouwd waarbij gegokt is hoe de andere stukken zouden zijn geweest. De Piramide van de Maan en de Piramide van de Zon zijn door de Azteken zo genoemd, maar zijn eigenlijk offerplaatsen gewijd aan de godin van vruchtbaarheid, rivieren en meren, en aan de regengod. Er zijn skeletten van geofferde mensen gevonden. Ook bij de Maya’s in bv Peru zijn mensenoffers gevonden om de goden gunstig te stemmen. De Maanpiramide had hoge treden en het kostte moeite om op het eerste platform te komen. Hoger mocht niet. De gids raadde af om de Zonpiramide te beklimmen. Dit hebben we (met een meute Mexicanen) toch gedaan en hadden minder moeite vanwege de lagere treden. Het uitzicht was prachtig. Voor een lage offerplaats liet de gids ons in de handen klappen en de echo leek kikkergekwaak of vogel gekwetter. We moesten een winkel/werkplaats bezoeken waar ze veel voorwerpen van obsidiaan vervaardigen. Er was ook een proeflokaal voor Tequilla en uitleg over de Agave. Van deze plant kunnen vezels, vliezen (net papier) en de vloeistof (na fermentatie een sterk alcoholische drank) gebruikt worden. Daarna een uitgebreide lunch met vele heerlijke gerechten. Ook lagen er vruchten van een cactus. Heerlijk vruchtvlees met veel pitjes. Twee indianen deden een indianendans. De Basiliek van Guadalupe (1531) gebouwd na de verschijning van de Maagd van Guadalupe was ons volgende doel. Door verzakking van Mexico stad staat de basiliek erg scheef. Er vlak naast is een circusvormige kerk gebouwd waar het gewaad dat de boer droeg die de maagd zag, getoond wordt. Hij moest rozen plukken en naar de bisschop brengen. Toen hij ze uit zijn tuniek haalde stond er de afbeelding van de maagd op (gaat het verhaal). Er kunnen 10.000 mensen in die kerk en er was een dienst gaande, maar iedereen liep in en uit. Daarna naar het Zocalo: het op 2 na grootste plein ter wereld. Daar liggen het Nationale Paleis, de Azteekse Templo Mayor (restanten zijn onder glasplaten zichtbaar) en de Spaanse kathedraal. We zijn teruggelopen richting hotel en een Starbucks binnengegaan toen een hagel- en regenbui losbarstte. Bij het hotel kwam het technisch team ook aangelopen. Zij hebben een nieuwe koplamp in het spatbord geplaats (met ducktape) en een hardplastic raam zodat de auto echt dicht kan. Knap werk van die mannen. Hans is nog wat dingetjes aan het controleren zodat we morgen weer op pad kunnen naar Guadalupe. In het hotel blijven eten.

• 28 Juli 2014 - 07:41

Emmy:

Op Faceboek ( René Kolk ) zag ik foto's van jullie optisch opgelapte auto, soort facelift, wonderbaarlijk wat ze allemaal kunnen, ziet er minder 'heftig'uit nu,