30 maart: Mont Blanc - Chamonix - Reisverslag uit Visp, Zwitserland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 30 maart: Mont Blanc - Chamonix - Reisverslag uit Visp, Zwitserland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

30 maart: Mont Blanc - Chamonix

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

30 Maart 2014 | Zwitserland, Visp

De zomertijd is ingegaan en vandaag hebben we een lange dag voor de boeg. Dus om 8 uur klaar staan was een beetje moeilijk maar iedereen was op tijd. Want zoals chauffeur Rob zegt: de trein wacht niet.
Na een uur en kwartier rijden over stille wegen komen we bij het stationnetje van de Mont Blanc Express in Martigny. Het is een rit van 3 kwartier met aan het begin een flinke stijging. De trein gebruikt dan het tandrad om omhoog te komen. We rijden door tunnels, over bruggen, onder galerijen door en komen door lieflijke bergdorpjes en worden op adembenemende uitzichten getrakteerd.
Bij Le Châtelard –Frontiere bij de Zwitsers-Franse grens stappen we uit en zien de bus weer klaar staan.
Het is nog een uur rijden naar Chamonix. Daar gaat de Montenvers tandradbaan naar de gletsjer Mer de Glace. Het is één lange steile klim die 20 minuten duurt. Op 1913 meter hoogte ligt het eindstation met restaurant en uitkijkplatform. Daar hebben we zicht op de gletsjer die zich in het dal tussen de bergen slingert. Kleine stipjes skiën over de gletsjer omlaag tot aan de ijsgrot. We gaan met een kabelbaan een stuk omlaag en lopen de 350 treden omlaag naar de ijsgrot die in de gletsjer is gemaakt. Al snel zien we een bord met gletsjerhoogte in 1985. Steeds lager komen borden met latere jaren waardoor we een beeld krijgen hoe de gletsjer steeds verder verdwijnt. Nog even en hij is definitief weg. Omdat de gletsjer 90 meter in het jaar opschuift is er een beweegbare brug gemaakt naar de grotopening.
Het ijs is helder en helaas gebruiken ze lampen die van kleur veranderen om de grot te verlichten. Maar het is indrukwekkend om de gletsjer van binnen te zien. De klim terug is adembenemend. Beneden in het dorp nog wat gedronken en heerlijke bessentaart als late lunch genomen. Bij het station staan 2 stoomlocs die vroeger gebruikt werden met tandraderen en een stoomketel die schuin op het onderstel staat. Hierdoor is de ketel horizontaal als de trein op de steile klim rijdt. Daar is over nagedacht. Over een voetbrug bereikten we Chamonix binnenstad en hebben nog wat rondgelopen. Om 4 uur stipt was de bus terug bij het station en om 7 uur stond het diner te wachten in het hotel. De zon scheen de hele dag naar hartenlust en het was niet koud bij de gletsjer. We moeten oppassen dat we niet verbranden. Morgen hoeven we pas om half 10 weg naar de Aletschgletsjer. Dus lekker uitslapen.

• 31 Maart 2014 - 14:54

Nico Van Betteray:

Ha zus en zwager. Toe maar weer, een van de leukste uitjes in Europa. Genieten maar bofkonten.
    Groetjes Nico