6 juni Tiberias - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 6 juni Tiberias - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

6 juni Tiberias

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

06 Juni 2013 | Israel, Tiberias

Eerst naar de Berg der Zaligsprekingen. Er is daar een mooie kerk gebouwd (jaren 30) met een koperen dak, van buiten groen uitgeslagen, maar van binnen mooi koper schijnend. Twee pausen hadden deze plek bezocht (Paulus VI en Johannes Paulus II) en hebben hun kleding geschonken. Rondom is een prachtig aangelegd park met uitzicht op het meer. Daarna, heerlijk met een Jesus-boot over het meer van Tiberias gevaren. Mooie vogels kwamen langs gevlogen en het briesje maakte het zeer aangenaam. Natuurlijk werd er Israëlische muziek gedraaid. Aan land gegaan en naar Tabgha gegaan. Hier zou Petrus bij de laatste verschijning van Jezus na diens verrijzenis de opdracht hebben gekregen om "zijn lammeren te weiden". Ook deze plek is niet met zekerheid vast te stellen, echter de 7 bronnen die hier waren zouden wel goed overeen kunnen komen met die historische plek. Daarna naar Capernaum, de plek waar Jezus en Petrus enige tijd woonden. Er is daar een ruïne van een synagoge uit de 3de eeuw, die gebouw is op een Byzantijnse kerk uit de 5de eeuw en die weer gebouwd is op een synagoge uit de eerste eeuw. Deze eerste synagoge zou Jezus hebben bezocht. Dat het in de volgorde niet klopt heeft ermee te maken dat de synagoge uit de 3de eeuw waarschijnlijk in Judea heeft gestaan, is afgebroken en opnieuw opgebouwd in Capernaum. Een moderne kerk is over een oude byzantijnse kerk heen gebouwd en heeft in het midden van de vloer een groot raam zodat de ruïnes van de oude kerk te zien zijn. Deze oude kerk is gebouwd op de plaats waar nog een oudere kerk stond en daaronder stond een huis dat wordt toegeschreven aan de schoonmoeder van Petrus. Diverse (173 stuks) graffiti die in de grond zijn gevonden verwijzen ook naar Jezus en Petrus, het is op veel plekken niet met zekerheid vast te stellen of men exact de juiste plek heeft bepaald, hier echter is het redelijk aannemelijk dat de juiste plek is gevonden. Het helen van een zieke man, door vrienden over het dak vervoerd en door het dak naar beneden gelaten, zou het wonder zijn dat hier heeft plaatsgevonden. Het moest op zo’n vreemde manier gebeuren omdat het in die tijd zwart zag van de mensen als Jezus ergens kwam. Daarna hebben we een heerlijke lunch (Petrusvis en kip) op een overdekt terras aan het meer van Tiberias gehad. Op de keien langs het water zagen we een soort marmot: de Kaapse Klipdas. Was prachtig om daar met zo’n mooi uitzicht en lekkere lunch te zitten.
Daarna zouden we naar de Golan hoogvlakte gaan, 1200 meter hoog, en zo’n 2 km van de Syrische grens. Echter schermutselingen in een grensdorp in Syrië liet de reisorganisatie besluiten hiervan af te zien. We hoorden later dat het plaatsje was ingenomen in de ochtend door opstandelingen en dat in de middag dit terugveroverd was door het regeringsleger. Aan de Israëlische kant hebben we er niets van meegekregen. In plaats daarvan zijn we naar Zefat gegaan, dit is de vierde heilige Joodse plaats. Het is een volledig orthodox Joodse plaats waar veel Joodse mystici en Kabbalisten zitten. We zijn de Ha’ Ari Synagoge ingegaan. Daarna door kronkelstraatje met leuke winkeltjes gelopen. Er zijn veel Joodse kunstenaars in Zefat. Aan het einde van de dag lekker in het zwembad van het hotel gezwommen. De hotelleiding bood ons allemaal een glas wijn aan, omdat de airco in een deel van het hotel het de nacht ervoor niet had gedaan. Het was daardoor erg benauwd op onze kamer. Hopelijk vannacht een koelere kamer. ’s Avonds aan het meer van Tiberias op een terrasje heerlijk (rauwe) zalm en pizza gegeten.Het was een gezellige drukte: families met kinderen en marktkramen met kinderspeeltjes en -kleding tot laat in de avond. Het was een lekkere wandeling omlaag naar het meer(20 min. heen en 30 min. terug).

• 06 Juni 2013 - 21:32

Mieke Van Bueren:

Hé Majohrie en Hans,

Wat een mooie reis maken jullie.
    Ik herken verhalen van mijn ouders en zus van enkele jaren terug.
    Geniet er lekker van !

Groetjes,