30 augustus Dublin naar Waterford - Reisverslag uit Waterford, Ierland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 30 augustus Dublin naar Waterford - Reisverslag uit Waterford, Ierland van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

30 augustus Dublin naar Waterford

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

30 Augustus 2012 | Ierland, Waterford

Alle spullen in de auto geladen en het Iers Nationaal Museum opgezocht. Hier worden prachtige sieraden en gebruiksvoorwerpen uit vroegere tijden die gevonden zijn in moerassen en op aardappelvelden tentoongesteld. Het gebouw zelf is al een plaatje van buiten en binnen, hoewel de vitrines de prachtige vloer deels bedekken is nog wel iets ervan te zien.
De Tara-broche uit de 8e eeuw wordt als het mooiste Ierse sieraad beschouwd. De broche werd gebruikt om een cape vast te zetten en is bij het Tara-veld opgegraven waar veel gevonden is.
Er liggen vele gouden sieraden uit de 8e en 9e eeuw die met goud gevonden in Ierland gemaakt zijn.
Een 15 meter lange boot (uitgeholde boom) uit 2500 BC was indrukwekkend. Ook was er uitleg over moerasvondsten, bv. mensenlichamen, maar ook een bijbel uit ongeveer 800. Bij turfafgravingen is deze gevonden. Bladzijde voor bladzijde is het uiteen gehaald, voor zover er nog iets over was. De kaft zat nog om het boek wat uniek was. Deze zijn meestal verdwenen.
Om 12 uur Dublin uit op weg naar de Wicklow Mountains. In Moone zij we aan het zoeken gekomen en een vriendelijke heer heeft ons de weg gewezen naar het 5 meter hoge granieten kruis uit de 9e eeuw. Het stond achter een blauwe deur: heuvel op en niet in het dorp zelf. Het kruis is geheel bedekt met bijbeltaferelen en een bewijs dat er hier een klooster in die tijd stond. 2 heren waren met restauratiewerkzaamheden bezig.
In Kilkelly lekker taart gegeten bij het water (met uitzicht op kasteel) en door het middeleeuws stadje gewandeld. Het was er een drukte met auto’s in die smalle straatjes. Rond het kasteel gewandeld. We hadden geen zin om binnen te kijken.
In Waterford hebben we een B&B. aan een drukke doorgaande weg, maar de voortuin is parkeerplaats. Het huis lijkt klein aan de voorkant (laagbouw) maar is naar achteren uitgebouwd met slaapkamers, eetkamer en serre. Daar is het lekker toeven op heerlijke banken.
Morgen willen we Waterford Crystal fabriek gaan bekijken alvorens naar Cork te gaan, waar zaterdagochtend de groep aan komt.

• 30 Augustus 2012 - 22:32

Andre En Karen:

Hoi Hans en Majohrie,
    jullie maken weer een prachtige reis, daar te rijden met een klasieke Jaguar, dat is een droom van ieder, geweldig.
    Wij doen weer eens wat anders, morgen vertrekken we voor een reis door Frankrijk en Spanje met onze nieuwe Gordini zonder vaste route en rallyschild.
    Kom veilig thuis en geniet er van, tot ziens,
    Andre en Karen.

• 31 Augustus 2012 - 10:12

Marcel En Mariette:

Hoi Hans en Majohrie,
    Wij volgen jullie reis natuurlijk weer dagelijks. Ziet er super uit. De Taptoe moet een enorme belevenis geweest zijn.
    Geniet de rets van de reis en doe de Jaguar Club deelnemers de groeten van ons. Wij gaan weer naar het zuiden trekken morgen en komen dan weer begin november terug. Niet met Tweetee, maar met de VW.
    Groet, M&M

• 31 Augustus 2012 - 10:12

Marcel En Mariette:

Groet, M&M

• 31 Augustus 2012 - 18:51

Yvonne Koster:

Ha die Mahjorie en Hans,
    Laat je nog wat kristal voor ons over. Moet onze whiskey glazen aanvullen :).
    Groetjes en de groeten aan iedereen morgen, Yvonne