20 en 21 augustus. Dag 1 en 2: op naar Schotland - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu 20 en 21 augustus. Dag 1 en 2: op naar Schotland - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

20 en 21 augustus. Dag 1 en 2: op naar Schotland

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

22 Augustus 2012 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

20 augustus 2012 Deventer - IJmuiden
Sam is naar de kennel gebracht en Hans heeft de ochtend nog gewerkt.
Om 2 uur zit alles in de auto en zwaait Sander ons gedag. Op naar de boot bij IJmuiden.
Als we de hoek van de straat om zijn ruiken we een rubberlucht.
Gestopt en de motorkap maar open. De v-snaar bleek niet te draaien. Hans stelde de snaar iets losser in en toen draaide de snaar wel, maar de dynamo bleek muurvast te zitten.
Sander gebeld en de auto naar huis geduwd. Hans had een reserve dynamo van de Volvo al voorbereid met extra afstandstukjes en kon deze gelukkig plaatsen.
We reden om kwart over drie weer weg bij huis.
Tussen 4 en 5 moesten we bij de boot zijn. De TomTom gaf aan: 16.52 aankomsttijd.
Even later begon de snaar te piepen. Nog even onder de motorkap: 16.55 aankomst!
Gelukkig rustig op de weg. Bij Amsterdam wel de matrixborden aan, maar er stond een oude leger-motor langs de kant met politieafzetting.
We kwamen om 16.50 uur de poort binnengereden en konden meteen aan boord.
Om half zes voer de boot al de haven uit.
We hebben heerlijk gegeten. Een rondje over de boot gemaakt en daarna film gekeken op Hans z'n laptop.
Vannacht gingen buren nog een uur feest vieren op de gang. Verder lekker geslapen.

21 augustus.
Lekker ontbeten en om 9 uur kwamen we in de haven van Newcastle aan.
Omdat we op het benedendek bij de vrachtauto's stonden mochten we als eerste weg. De douane was geen probleem.
We zijn eerst westelijk van Newcastle op zoek gegaan naar de Muur van Hadrianus.  Deze muur is na het jaar 122 gebouwd als grens van het Romeins-Britse rijk. Er zijn delen bewaard gebleven. Tevens zijn fundamenten van forten uitgegraven. We zijn bij fort Chesters wezen kijken en bij Housesteads langs het fort naar de muur gelopen. De muur is daar nog goed bewaard gebleven.
De benzinemeter is weer losgeraakt en dus moeten we op tijd tanken om niet stil te vallen. Dat zou op de smalle wegen waar we rijden niet leuk zijn. De wegen slingeren mooi door het landschap en gaan flink omhoog en omlaag. Via hoofdwegen zijn we naar Falkirk gegaan. Daar is een scheepslift in een roterende constructie. Twee bakken draaien in twee armen rond en overbruggen 35 meter hoogte verschil.
Toen nog een uurtje naar het hotel in Edinburgh. Dat werd dus twee uur. Op de snelweg geen probleem. In Edinburgh waren veel wegen in de binnenstad afgesloten en werden we steeds weggeleid van onze route. Uiteindelijk de TomTom op een overzichtsscherm gezet en een flinke omweg geprobeerd. Gelukkig zijn we er uit gekomen. Het hotel ligt op een universiteitsterrein. We moesten door een slagboom met bewaker. Hij was erg vriendelijk. De auto staat zo veilig geparkeerd. Het was half negen toen we aankwamen. Even buiten het terrein hebben we bij The Salisbury arms nog heerlijk gegeten.
We hebben vanaf de boot met open kap gereden. Helaas begon het 's middags af en toe flink te regenen. Toch nog een tijd de kap open gehad, maar het laatste stuk toch weer regen. Het is niet voor niets zo groen in Schotland.

• 22 Augustus 2012 - 11:49

Ria Bijnsdorp:

Wat een bofkonten zijn jullie, weer zo'n fijne autovakantie en dan ook nog naar zulke mooie streken!
    Heel lang geleden zijn tante Clara en ik ook in Schotland en Ierland geweest. Ik heb een week lang gelogeerd in Killarney om daar te kalligraferen en het was daar goed toeven. Als je in Dublin komt ga dan ( als dat kan ) kijken naar het Book of Kells, dat ligt in Triniry College, maar jullie reisschema zal wel vol zijn. Geniet ervan en ik ga met jullie meegenieten.
    "Tante" Ria

• 22 Augustus 2012 - 11:57

Els Messina:

Hans en Majohrie, heel veel plezier met jullie reis. Ik ga het weer volgen.
    groetjes Els

• 22 Augustus 2012 - 12:02

Sybrand En Meike:

Jullie kunnen er ook geen genoeg van krijgen, hè? Geniet van mooi Schotland! Wij zijn er samen met John en Madeleine 3jaar geleden geweest. Als je in de buurt komt: kijk bij Dunrobin Castle (oostkant van Schotland) als je van sprookjeskastelen houdt. Van binnen ook zeer de moeite! Ga je naar Skye, kijk dan ook voor ons want wij hebben het alleen door een watergordijn gezien :-( Eilean Castle is dan echter wel weer erg leuk. Heel veel plezier, goede rit en weinig panne gewenst!! Sybrand

• 22 Augustus 2012 - 15:37

Theo:

Alweer op reis met een oude bak. Zo te lezen al meer probleempjes met de Jac dan gedurende de gehele reis door Zuid-Amerika! Of overdrijf ik nu?
    Mooi dat een Volvo-dynamo in een Jac past. Vertel het maar niet verder in Schotland.
    Geniet van dit prachtige stuk UK. Grt, Theo

Tags: UK