Dag 32, 7 jan. Loja – Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu Dag 32, 7 jan. Loja – Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Majohrie Wierbosch - WaarBenJij.nu

Dag 32, 7 jan. Loja – Cuenca

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Majohrie

08 Januari 2012 | Ecuador, Cuenca

Vandaag een “makkie”, slechts 220 km. We zouden er wel 4 uur over doen want het ging alsmaar berg op, berg af. Veelal bergop in de 2de versnelling. Omdat de achterrem een raar geluid maakte, ook rustig aangedaan en veel op de motor afgeremd de bergen af gegaan. De wegen zijn in tegenstelling tot het grensstuk prima, meestal een soort beton. De omgeving is compleet anders dan het laatste stuk van Peru. Hier is er volop natuur aanwezig, soms lijkt het wel of je door de Alpen rijdt. Ook hebben de kotjes van Peru plaatsgemaakt voor degelijke stenen huizen, weliswaar af en toe ook een kotje maar veel minder dan in Peru. Allerlei tropische planten en een zeer rijke natuur. We zien echter geen wilde dieren meer, meestal alleen koeien die door de mensen gehouden worden. Af en toe laaghangende bewolking en een regenbui hielpen de snelheid te drukken.

Het was lastig om het hotel te vinden, straten worden niet met bordjes aangeduid, slechts af en toe 1 bord die de richting van een bepaalde grote staat aanwijst. In de buurt van het hotel werden we weer door diverse mensen de weg gewezen. De organisatie heeft mensen van de Ecuador reisorganisatie, mensen van het hotel en diverse politieagenten gemobiliseerd zodat we de route kunnen vinden. Er zijn nogal wat wegomleggingen zodat het routeboek niet klopt.

’s Middags zijn Jaap en Hans aan het sleutelen gegaan met de auto's onder het afdak, af en toe geholpen door de technische teams. Het was ook nodig want een aantal bouten en moeren waren los getrild of waren eruit door de slechte wegen en moesten weer vastgezet worden, vooral bij de voorwielophanging was dat nogal kritisch. Ook de achterrem aangepakt, hier bleek een remschoen iets scheef getrokken te zijn omdat een veer los was geraakt. De rest is naar de binnenstad gegaan die er leuk uit ziet. Cuenca heeft een lieflijke binnenstad met 52 kerken. Veel balkonnetjes en suikerzoete huizen. De kathedraal op het centrale plein is de grootste van Zuid-Amerika, zeggen ze. Helaas op slot, dus alleen de buitenkant kunnen bekijken. Het is een imposant gebouw. Er kwam net een stoet voorbij met 3 kinderen als de 3 koningen op paarden, met verklede kinderen en een drumband erachter aan. Hekkensluiters waren mensen van de vuilopruimploeg. En een wagen met engeltjes.
We zijn lekker door de straatjes gaan wandelen. Er zijn veel kledingwinkeltjes, mensen met kruiwagens vol vruchten: reuze aardbeien, kersen en sinaasappels. 2 vrouwen waren empanades aan het frituren op straat. De bloemenmarkt naast de kathedraal hebben we gauw verlaten, want een tropische bui kwam opzetten. Voor 2,50 dollar met de taxi terug naar het hotel.
Het eten liet op zich wachten en was niet het lekkerste wat we deze reis gegeten hebben, maar we hebben een lekkere kamer met groot bed.

• 08 Januari 2012 - 12:06

Ineke Jonas:

En loopt de reis aan naar het einde ??

32 dagen zo reizen zal niet in de koude kleren gaan zitten.

Nog veel plezier en een goede tocht verder.

Ineke Jonas

• 08 Januari 2012 - 18:46

John En Gonneke Mich:

Beste overburen, we waren jullie al kwijt. Via Marcel de link gestuurd gekregen. Geweldig avontuur moet dit zijn. Leuk ook, dat jullie iedereen zo op de hoogte houden. Natuurlijk dragen wij Volvo rijders (vooral die van hele oude) een warm hart toe.
    Veel plezier en tot ziens in Deventer.

• 08 Januari 2012 - 22:19

Leo En Tiny Smit:

Materiaal is versleten, maar karakter en de mens wordt sterker.
    Hans en majhorie nog even afzien, en nog heel veel plezier en beleving
    met de laatste k.m.
    G.r. Leo en tiny Medemblik